Tørrede hestebønner (favabønner)

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Foto: Puredansk.dk

Tørrede hestebønner (favabønner)

Fokuspunkter

  • Danske og økologiske tørrede hestebønner også kaldet favabønner
  • Tilgængeligheden af danske bælgfrugter er generelt meget begrænset
  • Tørrede bønner kræver udblødning i 10-12 timer før brug
  • Hestebønner har en fast struktur og cremet indre konsistens og minder derfor om kidney- og brune bønner
  • Hestebørnner er en god vegetabilsk proteinkilde med et lavt fedtindhold og et højt indhold af kostfibre
  • Proteinkoncentrationen halveres i bælgfrugter pga. optagelsen af vand
  • Emballagen er produceret i Danmark af papir som er både FSC- og Cradle to Cradle Bronze-certificeret og har Svanemærket
  • Forhandles via Pure Dansk´s webshop
  • De koster 49,95 kr. for 300 g

 

Produktets særlige egenskab og anvendelse

Det særlige ved produktet er, at hestebønnerne er dansk produceret. Størsteparten af de bælgfrugter, som står på hylderne i de danske supermarkeder, er importeret. Herudover er hestebønner ikke en af de bælgfrugter, som man ofte ser på hylderne. Det er primært bælgfrugter som kikærter, kidneybønner, sorte og hvide bønner samt linser, der er mest fremtrædende.
Med en fast struktur og cremet indre konsistens minder hestebønner ifølge producenten om kendte bønner som kidney- og brune bønner. De kan derfor bruges til en masse retter såsom humus, i simreretter og i chokoladekage. Se henvisning til opskrifter nederst.

Læs mere om hestebønnerne og de andre bælgfrugter fra den danske producent Pure Dansk 

Hestebønner skal som andre tørrede bønner udblødes i 10-12 timer for herefter at blive kogt i 35-45 min.

 

Hvad består produktet egentlig af?

Tørrede danske økologiske hestebønner.

 

Oprindelse

Danmark. Producenten Pure Dansk oplyser ydermere, at bønnerne er dyrket hos Joachim på Vejstruplund i Sjølund, Sønderjylland.

 

Næringsstofindholdet

For at gøre det tydeligt for dig, hvori nogle af de næringsmæssige forskelle ligger på kød og bælgfrugter, vælger vi at sammenligne hestebønnerne med en pakke hakket oksekød (8-12 %) og en pakke kyllingebryst.
Fordi tørrede bælgfrugter optager meget vand, når de ligger i blød og bliver kogt, så ændres deres næringsstofindhold en del, og derfor vælger jeg også at vise dig næringsstofindholdet i kogte hestebønner. Hestebønner har det, man kalder en vægtøgningsfaktor (VF) på 2,4 (kilde: DTU Fødevareinstituttets rapport “Mål, vægt og portionsstørrelser på fødevarer“). De udregnede tal for kogte hestebønner er derfor ikke 100 %, men er alligevel medtaget for at understrege, at der med bælgfrugter sker en ændring af næringstætheden pga. vand. Køds næringsstofindhold ændrer sig ikke ved tilberedning.

NæringsstofferNæringsstofindhold pr. 100 g tørrede flækærterNæringsstofindhold pr. 100 g kogte flækærterNæringsstofindhold pr. 100 g hakket oksekødNæringsstofindhold pr. 100 g kylling
Energi1138 kJ/272 kcal474 kJ/113 kcal 718 kJ/172 kcal 444 kJ/105 kcal
Fedt 1,4 g0,6 g10 g1,9 g
-Heraf mættede fedtsyrer<0,30,13 g4,1 g0,5 g
Kulhydrat25,1 g10,5 g<0,5 g0,5 g
-Heraf sukkerarter1,8 g0,43 g0,0 g0,5 g
Kostfibre30,2 g12,6 g0,0 g0,0 g
Protein24,6 g10,3 g20 g20 g
Salt0,2 g0,0 g0,17 g0,4 g

Kilde: Informationer på hakket oksekød og kylling er informationer på pakkerne. Information om hestebønner stammer fra Pure Dansks hjemmeside. ​​Indholdet i de kogte bønner er udregnet med VF 2,4.

 

Ernæringsmæssig værdi af produktet

Lavt fedindhold og slet intet dårligt fedt

En markant forskel på hestebønner og især hakket oksekød er indholdet af fedt. Som du kan se i skemaet, får du kun 0,6 g fedt pr. 100 g, hvis du spiser kogte hestebønner, hvorimod du får 10 g fedt pr. 100 g, hvis du spiser hakket oksekød, altså næsten 20 gange så meget fedt. Også det dårlige mættede fedt får du markant mindre af, hvis du spiser hestebønner frem for hakket oksekød.

 

Fibre og protein giver dig mæthed

Modsat kød indeholder hestebønner og andre bælgfrugter både kostfibre og protein, hvorimod kød kun indeholder protein. Netop fiberindholdet er tilsyneladende årsagen til, at man har set, at måltider med bælgfrugter giver en længere mæthedsfølelse end kødmåltider (kilde: DTU Fødevareinstituttet).
For dig kan det betyde, at det er nemmere at holde vægten eller at tabe dig.

 

Du får færre proteiner, end havde du spist kød

Som du kan se i skemaet, bliver proteinkoncentrationen (proteintætheden) ca. halveret, når hestebønnerne er tilberedt, hvilket som sagt skyldes, at de optager meget væske, når de udblødes og koges. Men på trods af det er hestebønner stadig et godt vegetabilsk, proteinrigt alternativ til kød, og generelt spiser vi danskere langt mere protein, end vi har brug for. Læs mere


I gennemsnit spiser vi 1,1 g protein x vores vægt, hvor vores behov er 0,8 g protein x vægt (kilde:Danskernes kostvaner 2011-2013). Så uden at læne os op ad noget videnskabeligt vurderer Fødevareguiden ikke, at vi danskere ernæringsmæssigt vil komme i underskud for protein, hvis vi helt eller delvist udskrifter vores kød med vegetabilske proteinkilder som fx bælgfrugter
.

 

Sundhedsmæssig værdi af produktet

Anbefalingen er 100 g bælgfrugter dagligt

Bælgfrugter er for første gang kommet med i de officielle danske kostråd. Dette skyldes, at bælgfrugter både er klimavenlige samtidig med, at de er et sundhedsmæssigt godt valg for dig, idet de er fedtfattige, fiber- og proteinrige og indeholder forskellige vitaminer og mineraler. Bælgfrugter er derfor sundhedsmæssigt et godt alternativt til okse-, svine-, kalve- og lammekød, der rent sundhedsmæssigt kun er optimalt i en mindre mængde svarende til max 350 g om ugen. Følg linket her og læs om kostrådene, og hvad 100 g bælgfrugter svarer til.

Uønsket kemi

I og med at bønnerne er økologisk produceret, så indeholder de ikke uønsket kemi i form af rester af sprøjtemidler.

 

Produktets værdier

Klima: Lav klimabelastning. Bønner, ærter, linser og andre bælgfrugter har en klimabelastning, som er næsten 50 gange lavere end oksekøds (kilde: Tabel over fødevares klimaaftryk).

Bæredygtighed: I og med at bønnerne er dyrket på friland i Danmark og også renset og pakket i Danmark, så er disse bønner langt mere bæredygtige end de bælgfrugter, som generelt står på hylderne i supermarkedet. De i supermarkedet stammer nemlig ofte fra Canada. På denne måde udnytter man det danske klima, som nemlig er helt optimalt at dyrke bælgfrugter i.

Miljø: Hestebønnerne er økologiske, og generelt så handler økologiske landbrug om, at jorden skal dyrkes i samspil med det omgivende miljø, så det påvirker omgivelserne mindst muligt og beskytter levesteder for vilde planter og dyr bedst muligt. Læs mere

Balance, mangfoldighed og alsidighed er vigtige begreber i det økologiske jordbrug. Det betyder blandt andet, at der ikke anvendes kunstgødning og kunstige pesticider, som kan skade naturen og dyrelivet samt forurene vores grundvand. (kilde: Landbrug og fødevarer)
.

Tilsætningsstoffer: Ingen.

Emballage: Emballagen stammer fra FSC-certificeret papir , hvilket betyder, at emballagen stammer fra et bæredygtigt skovbrug og Cradle to Cradle Bronze-certificeret papir . Cradle to Cradle Certified® er en international tredjepartsverificeret produktstandard. Produkter vurderes til Bronze-, Sølv-, Guld- eller Platinniveau indenfor fem bæredygtighedskategorier. Herudover så er trykket på emballagen Svanemærket , hvilket blandt andet betyder, at der er strenge krav til den trykfarve, som bruges, således at farven ikke belaster miljøet eller produktionsmedarbejderne unødigt.

Økonomi: Hestebønner sælges ikke i almindelige supermarkedet, men de kan blandt andet købes i helsekostforretninger fysisk og online, primært fra mærket Biogan, som også er økologiske. Disse hestebønner koster ca. 37 kr. for en pose med 500 kg, dvs. ca. 13 kr. mindre for 200 g mere.Læs mere

Det skal dog understreges, at hestebønnerne fra Biogan ikke er produceret i Danmark, men hovedsageligt i Italien eller et andet europæisk land. Så er bæredygtighed vigtigt for dig, så er de danske hestebønner det bedste valg.
.

 

Markedsføring af produktet

Oprindelsen er tydelig

Det danske flag foran på pakken gør det let for os forbrugere at afkode, hvor produktet er produceret.

Fødevaremærker

Danmarks officielle ernæringsmærkeNøglehulsmærket Læs mere

Det er Miljø-og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke. Har en vare dette mærke, betyder det, at varen har et optimalt indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre.
.

Det røde, danske økologi mærkeDet Danske Ø-mærket Læs mere

Mærket indikerer, at produktet stammer fra økologisk produktion, hvor der blandt andet er højt fokus på, at fødevaren er dyrket uden eller med meget få naturlige sprøjtemidler, ingen syntetiske sprøjtemidler er tilladt, begrænsning af tilsætningsstoffer m.m. Mærket indikerer også, at det er kontrolleret og pakket i Danmark.
.

 

Varen er for dig, som ønsker…

  • Et bæredygtigt og klimavenligt alternativ til kød
  • Bælgfrugter i plastfri og miljøvenlig emballage
  • En fedtfattig fødevare med mange proteiner og fibre, som vil give dig lang mæthedsfølelse
  • En proteinholdig fødevare, der er mere klimavenlig end kød
  • Et produkt, der er naturligt glutenfrit
  • Et økologisk produkt
  • Et produkt, hvor risikoen for rester af sprøjtemidler er lille

 

Varen er ikke for dig, som ønsker…

  • Et produkt, der er let tilgængeligt i de fleste supermarkeder
  • Bælgfrugter, der er klar til brug. Gør du det, så vælg linser, der ikke kræver udblødning fx Pure Dansks danske anicialinser

 

Pris

49,95 kr. for 300 g

 

Hvor kan varen købes

Forhandles primært viaPure Dansks hjemmeside. Men de har også en række forhandlere, som du finder via dette link https://puredansk.dk/pages/forhandlere

 

Inspiration til madlavning

De minder som sagt om de kendte bønner som kidney og brune bønner, så prøv at skift kidneybønnerne ud næste gang, du laver chili con/sin carne.
Du finder også her på Pure Dansks hjemmeside et hav af skønne opskrifter på mad med hestebønner fx karry, blomkål og hestebønner, kartoffelsalat med marinerede hestebønner og sprøde linser eller chokoladekage med hestebønner

 

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?