Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Blåmuslinger

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Blåmuslinger

Fokuspunkter

  • Friske blåmuslinger fra danske farvande
  • Er i sæson hele året 
  • Muslinger er sammen med kål, rodfrugter og danske æbler og pærer (i sæson) den fødevare som belaster klimaet mindst
  • Muslinger har et klimaaftryk som er 139 gange mindre end klimaaftrykket fra oksekød 
  • Blåmuslinger har et lavt fedtindhold og højt proteinindhold
  • Indeholder gavnlige omega-3-fedtsyrer
  • Højt indhold af vitamin A, E og B12
  • Højt indhold af mineralerne zink, jod og selen.
  • Indeholder over dobbelt så meget jern som oksekød
  • Muslinger hører til de lyse kødtyper, som rent sundhedsmæssigt er et bedre valg end de røde kødtyper (okse, svine, kalve- og lammekød)

 

Produktets særlige egenskab og anvendelse

Det særlige ved blåmuslinger er, at de er vidt udbredt i de danske farvande, er yderst klimavenlige og samtidig også en utrolig næringsrig spise. Se længere nede 

 

Hvad består produktet egentlig af?

Blåmuslinger (Mytilus Edulis)

Mytilus Edulis er det latinske ord for blåmusling

Fangstområde: FAO 27. Det betyder at muslingerne er høstet i det nordøstlige Atlanterhav. Fangstområdet FAO 27 dækker også over Østersøen men det skal ifølge Fiskeeriministeriet, være oplyst, hvis muslingerne stammer derfra.

 

Næringsstofindholdet

Muslingerne kommer i et net, hvorpå der ikke står noget om næringsstofindholdet. Men du skal ikke snydes for informationen, som du får her. Informationerne stammer fra DTU Fødevareinstituttets fødevaredatabase Fridafood.dk. Informationen er på kogte blåmuslinger.

NæringsstofferNæringsstofindhold pr. 100 gNæringsstofindhold pr. 100 gNæringsstofindhold pr. 100 g

Pris 45 kr. for 1 kg

Pris 32 kr. for 400 g

Pris 42 kr. for 400 g
Energi474 kJ/112 kcal687 kJ/164 kcal444 kJ/115 kcal
Fedt2,8 g9,7 g1,9 g
-Heraf mættede fedtsyrer0,5 g3,6 g0,5 g
Kulhydrat4,1 g0,0 g0,0 g
Kostfibre0,0 g0,0 g0,0 g
Protein17,8 g19,7 g22 g
Salt0,5 g0,64 g0,18 g

Kilde: coop.dk og DTU Fødevareinstituts fødevaredatabase, Fridafood.dk

Hvad betyder næringsstofindholdet for dig?

Giver dig lidt fedt og få kalorier

Som du kan se i skemaet, er det ikke kun på klimafronten, at muslingerne er et godt alternativ oksekød. Også når det kommer til din sundhed, er muslinger et godt alternativ til noget af dit kød. Som du kan se, minder næringsstofindholdet i muslinger nemlig meget om næringsstofindholdet i kylling med få kalorier, lidt fedt og lidt af det mættede fedt. Mættet fedt kaldes også “dårligt fedt”, da det viser sig at øge kolesteroltallet og forårsage hjerte-kar-sygdomme. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at vi begrænser indtaget af mættet fedt.

Sammenligner man muslinger med hakket oksekød,får du kun ca. ⅓ mængde fedt, hvis du spiser muslinger frem for oksekød. Og du sparer dig selv for 7 gange så meget mættet fedt. 

 

Giver lidt fedt og mange proteiner

Med et fedtindhold på kun 2,8 g fedt pr. 100 g og et proteinindhold på 17,8 g så hører blåmuslinger til de sjældne madvarer med højt proteinindhold og lavt fedt. Også kylling, vel og mærke uden skind, er et eksempel på en madvare med lidt fedt og mange proteiner. Af andre fødevarer kan nævnes kalkun (fedt 2,2 g, protein 21,3 g) og rejer (fedt 1,1 g, protein 24 g) (Kilde:Fridafood.dk). Denne sammensætning er primært relevant for dig, hvis du har fokus på vægttab. 

 

Varen er for dig som ønsker…

  • En fødevare, som hører til de fødevarer, der har det allerlaveste klimaaftryk
  • En fødevare, som både er fedtfattig og proteinrig 
  • En fødevare, som har et højt indhold af jern. Du skal særligt være opmærksom på at få jern nok, hvis du er i den fødedygtige alder eller teenagepige. Omkring hver sjette unge pige i 12-17-årsalderen har jernmangel. Læs mere om jern, og hvem der skal være særlig opmærksom på at få tilstrækkeligt. 
  • Et produkt, som bidrager med meget B12, fordi du ikke spiser så meget kød. B-vitamin får vi kun fra animalske produkter. Se længere nede. Er du ældre, så skal du også være opmærksom på at få nok af vitaminet, da optagelsen af det forringes med alderen (Kilde: Sundhed.dk) 
  • Et sundere alternativ til det røde kød (okse-, svine-, kalve- og lammekød)

 

Varen er ikke for dig som ønsker…

  • En let tilgængelig fødevare 
  • En meget billig fødevare

 

Fordele ved produktet

  • MSC-mærket. Muslingerne er mærket med MSC-mærket, der er din garanti for, at muslingerne er høstet på bæredygtig vis. 
  • Lyst kød. Muslinger hører sammen med kylling, kalkun, fisk og andre skaldyr til det, som vi betegner for lyst kød. Kød som okse-, svine, kalve- og lammekød betegnes som rødt kød. Og det er uanset, om det er gennemstegt eller ej. Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at vi max spiser 500 g tilberedt rødt kød om ugen inkl. det forarbejdede kød såsom kødpålæg, bacon og pølser. Spiser man rødt kød mere end 3 x om ugen + lidt pålæg, så øger man sin risiko for forskellige typer af kræft. Læs mere her.  Muslinger er ernæringsmæssigt et god alternativ. 
  • Højt indhold af B12vitamin.  B-vitamin får vi, som sagt, kun fra animalske produkter såsom kød, æg og mælkeprodukter. Derfor er det et vitamin, som du skal være særlig opmærksom på at få nok af, hvis du skærer ned på dit indtag af disse fødevarer. Udelukker du dem helt, så kan du komme til at mangle vitaminet, hvilket kan have alvorlige konsekvenser. Læs om B12- vitaminmangel. Blåmuslinger er et super godt alternativ kød, æg og mælkeprodukter, da de har et rigtig højt indhold af B12-vitamin. Blåmuslinger indeholder nemlig 22 µg B12-vitamin, hvorimod oksekød indeholder 1,40 µg, kylling 0,4 µg, leverpostej 9,90 µg, æg 1,8 µg, laks 4,0 µg, rejer 2 µg, svinelever 40,0 µg, kyllingelever 21 µg.
  • Højt indhold af A og Evitamin. Blåmuslinger har også et højt indhold af de fedtopløselige vitaminer A- og Evitamin. Disse vitaminer er generelt ikke vanskelige at få nok af, da de findes i mange fødevarer både vegetabilske og animalske. Fx giver røde og gule frugter/grøntsager A-vitamin, og vegetabilske olier, nødder, frø og kerner giver både A- og E-vitamin (Kilde: Sundhed.dk). Læs mere om vitaminet.
  • Højt indhold af mineralerne zink, jod og selen. Uanset om man spiser  “almindelig” dansk mad med kød eller helt eller delvist vegetarisk, så er zink, jod og selen primært ikke mineraler, vi mangler, da de findes i mange fødevarer. Læs mere om de forskellige mineraler, hvorfor de er vigtige, og i hvilken mad, du finder dem. 
  • Kilde til omega-3-fedtsyrer. Muslinger indeholder fiskeolien omega-3, hvis fedtsyrer har en særlig gavnlig effekt på vores helbred. Disse fedtsyrer er kendt for at have en hjertevenlig effekt ved at forebygge hjerte-kar-sygdomme (Kilde: Sundhed.dk).
  • Højt indhold af jern. Muslinger har et jernindhold på ca. 5 g pr. 100 g, dvs. over det dobbelte af oksekød, som indeholder 2 g. Andre jernholdige fødevarer er leverpostej (5,57 g), linser (6,50 g)  og sesamfrø (8,95 g) (Kilde:Fridafood.dk)

 

Ulemper ved produktet

  • Tilgængelighed. Blåmuslinger fås ikke friske fast i særlig mange supermarkeder
  • Ligger i den dyrere ende. Selvom muslinger egentlig har en billig kgpris, så er det stadig en fødevare i den dyrere ende. Du skal nemlig beregne ca. 1 ½ kg muslinger til 4 personer og godt med fyldigt tilbehør, hvis måltidet kun består af muslinger
  • Kan indeholde gift fra alger. Muslinger kan indeholde algetoksiner (algegifte). Der er i Danmark og i de øvrige EU-lande et overvågningsprogram, som overvåger forekomsten af giftige alger og algetoksiner i muslinger mm. (kilde: 2gangeomugen.dk) Det er programmer, som fiskerne bruger, og derfor er risikoen for algegift størst, hvis du selv høster muslinger. Se Fødevarestyrelsens råd til private om høst af muslinger og østers .

 

Pris

45 kr. for et net med 1 kg. 

 

Hvor kan varen købes

Produktet her er set på coop.dk og nemlig.com, hvor du får dem bragt lige til døren. Nogle fysiske butikker fx Netto har dem også af og til, men ikke fast. Og så selvfølgelig fiskehandleren.

 

Inspiration til madlavning

Er du blevet nysgerrig på at vide mere om blåmuslinger og måske også at sætte dem på menuen, så kan du læse mere om dem her på 2gangeomugen.dk, hvor du også finder over 20 forskellige opskrifter med muslinger.

 

Alle billederne stammer fra coop.dk