Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Forslag til en god kakao

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Spørgsmål fra Kenneth

Tre ting, hvid tekst på gul baggrund er ikke optimalt, og slet ikke for svagtseende, 🙂

Har du et bud på en god kakaomælk. og et bud på kost der i sig selv er vanddrivende

De bedste hilsner

Kenneth Guldborg 🙂

 

Kære Kenneth

Mange tak for dit brev.

Du har da helt ret, den gule farve på det hvide er lidt svært at se, og det er ikke optimalt. Jeg finder straks ud af, om vi ikke kan finde en bedre løsning:-) Tak for tippet!

 

Med hensyn til en god kakao, så ved jeg ikke helt, hvad du mener med god? Er det god i smagen? Eller god med hensyn til lidt fedt og sukker?

Lige i forhold til smag, så er det jo meget individuelt, så det vil jeg lade være op til dig, at bestemme:-)

Generelt så anbefaler Fødevarestyrelsen, at vi til dagligt slukker tørsten i vand, da det ikke bidrager med nogle kalorier. Drikkevarer såsom kakao, drikkeyoghurt, juice, smoothies, saftevand og sodavand indeholder ofte mange kalorier i form af tilsat sukker. På denne måde, får man hurtigt en masse flydende kalorier uden nogen form for mæthed. Derfor anbefales disse drikke kun ved særlige lejligheder.

 

Kakao er et af de produkter, hvor man let kan komme til at tænke, at den da ikke indeholder så mange kalorier, fordi den er lavet på skummetmælk og derfor kun har 0,5 g fedt. Men kakaomælk er en af de drikkevarer, som indeholder meget skjult sukker.

 

Den originale Matilde kakao indeholder 9,4 g sukker pr. 100 g, hvilket er den samme mængde sukker, som i en cola. Det betyder, at drikker du et glas Matilde kakao på 2 dl (svarende til en lille kakaobrik), så indeholder det 116 kcal og 19 g sukker. Det svarer til 9,5 sukkerknalder i et glas kakao.

At en kakao er laktosefri eller økologisk gør den ikke sundere, da mængden af sukker er den samme som i den originale Matilde kakao.

Hvis du gerne vil have en kakao, som indeholder mindre tilsat sukker, så findes der Matilde Sport og Cocio One. Begge er et forsøg på at lave en light version med mindre sukker.

Matilde Sport indeholder 4,4 g sukker pr. 100 g, hvilket svarer til 8,4 g sukker i et glas kakao med 2 dl, altså 4 sukkerknalder i stedet for de 9,5 sukkerknalder, som du vil få i et glas original Matilde kakao.

Cocio One indeholder 5,7 g sukker pr. 100 g, hvilket svarer til 11,4 g sukker i et glas på 2 dl Cocio, altså 5,5 sukkerknalder.

 

Og så til dit sidste spørgsmål om jeg har et bud på en kost, som i sig selv er vanddrivende, nej, det har jeg ikke. Hvis dit spørgsmål skyldes, at du har et forhøjet blodtryk, så er det bedste, du kan gøre i forhold til valg af mad, at gå efter de fødevarer, som har det laveste indhold af salt. Salt binder nemlig væsken i kroppen og får blodtrykket til at stige. Fødevarer som brød, ost, pålæg, færdigretter og morgenmadsprodukter er nogle af de madvarer, som indeholder meget salt, og der er derfor meget at hente, hvis du kigger efter de varianter med lidt salt eller evt. bytter nogle af dem ud med andre madvarer. Læs mere om salt i fødevarer her.

Og ellers så er en vigtig del af behandlingen af forhøjet blodtryk medicin. Så hvis du ikke allerede har talt med din læge om det, så vil jeg anbefale, at du gør det.

Håber at du kunne bruge mine svar, ellers så må du endelig skrive igen.

De bedste hilsner

Birgitte Hansen

Klinisk diætist