Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Spørgsmål omkring sødestoffer til syltning

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Spørgsmål fra Kenneth

Læser din artikel omkring sødestoffer, hvad vil du anbefale at bruge, i den her syltetid, rødbeder asier græskar m.m.

De bedste hilsner Kenneth

Kære Kenneth

Tusind tak for dit spørgsmål.

Når vi står i supermarkedet og skal vælge en fødevare, så bunder vores valg som udgangspunkt i vores individuelle behov og værdier. Det betyder, at skal jeg komme med en anbefaling om syltning, som passer lige præcis til dig, så har jeg brug for at vide mere om dine behov og værdier:-)

Men nu hvor du skriver dit spørgsmål i forlængelse af, at du har læst artiklen om sødestoffer, så tænker jeg, at du spørger mig hvilke sødestoffer jeg anbefaler, at man bruger til syltning…..;-)?

Traditionelt set bruger man jo almindeligt sukker til syltning, da det giver den bedste holdbarhed, konsistens og smag. Derfor vil det for de fleste også være den letteste og ikke mindst billigste løsning.

Men har man fx diabetes eller blot ønsker at begrænse indtaget af kalorier, måske i forbindelse med vægttab, så kan det give god mening at bruge kunstige sødestoffer i stedet for almindeligt sukker, når man skal sylte, bage eller lignende. De kunstige sødestoffer søder ofte langt mere end almindeligt sukker, men de indeholder enten færre kalorier end sukker eller ingen kalorier.

Har man diabetes, skal man dog være opmærksom på, at man sagtens kan sylte på almindelig vis med sukker eller købe almindelige syltevarer uden brug af kunstige sødestoffer. Det skyldes, at selvom man har diabetes, så kan man godt spise, hvad der svarer til 5 g sukker pr. måltid, uden at det giver noget nævneværdigt udsving i blodsukkeret. Taler vi om syltevarer, så betyder det, at man kan spise op til 5 almindelige sukkersyltede rødbeder eller asier pr. måltid, da det svarer til 5 g sukker.

Ønsker du at begrænse dit sukkerindtag pga. Vægten, eller har du diabetes og kan godt lide at spise større portioner af de syltede frugter og grøntsager, ja så kan du også vælge at sylte med lavt sukkerindhold og supplere med sødemidler.

Ifølge Diabetesforeningen så betyder syltning med lavt sukkerindhold, at du kan tilsætte 50 g sukker, rørsukker eller farin pr. 500 g frugt, uden at det giver stigning af betydning i blodsukkeret.

Ønsker du af den ene eller den anden grund helt at undgå almindeligt sukker, så er det også muligt at sylte helt uden tilsat sukker.

Vær opmærksom på kortere holdbarhed

Vælger du at sylte med lavt sukkerindhold eller helt uden sukker, så skal du være opmærksom på, at produktet generelt har dårligere holdbarhed end tilsvarende sukkersyltede produkter. Det er derfor en god idé at opbevare frugt i fryseren og sylte mindre portioner ad gangen.

Hvilke sødemidler skal man vælge?

Ønsker du at kaste dig ud i at sylte med kunstige sødestoffer, så anbefaler Diabetesforeningen, at man vælger de flydende sødemidler. De giver nemlig et godt resultat, er nemme at bruge, og så er de også den billigste løsning.

Undgå strøprodukter, da de giver stigning i blodsukkeret. 

Omregning af opskrifter med sukker til opskrifter med sødemiddel

Ønsker du opskrifter på syltning med sødestoffer, så kan du med fordel kaste dig ud i nogle af Diabetesforeningens opskrifter her. Her finder du også en oversigt over sødemidler.

Kunne du i stedet for godt tænke dig at bruge din egen yndlingssylteopskrift, så kan du omregne sukkermængden i din egen opskrift ved at nøjes med at bruge sødemiddel svarende til ca. den halve sukkermængde. Så undgår du, at det syltede bliver for sødt og får bismag.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Rigtig god fornøjelse med syltningen:-)

De bedste hilsner

Birgitte