Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Er Ø-mærket lig med lidt fedt, salt og sukker?

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Foto: Fødevareguiden.dk

Er Ø-mærket lig med lidt fedt, salt og sukker?

Bedre forhold til dyrene, mindre brug af sprøjtemidler og tilsætningsstoffer – det kan vi vist alle godt blive enige om, er nogle af værdierne bag Ø-mærket. Men mange af os vælger også vores fødevarer ud fra, at de skal være sunde set i forhold til  indholdet af næringsstoffer dvs. fedt, salt, sukker og fibre. Men dækker Ø-mærket også over de værdier? Nej, det gør det ikke. Læs mere om hvad Ø-mærket står for og ikke står for og få eksempler på økologiske fødevarer, som du skal være opmærksom på indeholder langt mere fedt, salt eller sukker end anbefalet.

 

Hvad står ø-mærket egentlig for?

Det røde statskontrollerede økologimærke er danmarks officielle mærke for økologi. Ø-mærket er derfor myndighedernes garanti for, at fødevaren er produceret efter økologiske regler med særligt fokus på dyrevelfærd, miljø og minimal brug af tilsætningsstoffer. Du kan se hovedtrækkene her

Dyrevelfærd

  • Økologiske høns, køer, svin og andre husdyr har god plads at bevæge sig på, har adgang til udearealer, når årstiden tillader det, og får økologisk grovfoder. Foderet må ikke være gensplejset. 
  • Økologiske dyr lever generelt længere end konventionelle dyr inden de slagtes
  • Grisene må ikke få klippet deres hale
  • Økologiske landmænd går forrest i forhold til at indføre bedøvelse forud for kastration af grise. 
  • Begrænset brug af medicin og strengere regler end i det konventionelle landbrug for, hvor lang tid der skal gå, før en gris behandlet med antibiotika må slagtes. For dig betyder begge forhold, at der er mindre risiko for medicinrester i dit kød 

 

Miljø

  •  I økologisk jordbrug bruger man ingen kemiske sprøjtemidler (pesticider). Den direkte bekæmpelse kan derfor kun foregå mekanisk (for eksempel maskiner, som river op) og biologisk (udsætning af nytteorganismer, svampe og insekter, der æder eller på anden måde fortrænger skadedyrene) (kilde: økologisk landsforening). Det betyder for dig, at du undgår rester af sprøjtemidler i din mad, som kan være skadelige, især for fostre og børn. Men også grundvandet bliver skånet for giftige sprøjtemidler.

 

Minimal brug af tilsætningsstoffer

  • Økologiske fødevarer produceres ud fra princippet om at skabe rene fødevarer med naturlig holdbarhed og farve. Derfor må ø-mærkede fødevarer ikke tilsættes kunstige farvestoffer og aromaer, konserverings- eller sødemidler. For dig betyder det blandt andet, at du ikke finder kræftfremkaldende nitrit i dit økologiske kødpålæg eller azofarvestoffer og natriumbezonat i økologisk mad og drikke, som kan gøre børn hyperaktive og give dem indlærings- og koncentrationsbesvær (henvise til egen side)
  • Reglerne for tilsætningsstoffer i økologiske varer er meget skrappere end for ikkeøkologiske fødevarer. Det er tilladt at bruge 49 forskellige tilsætningsstoffer i den økologiske produktion, hvor det i den konventionelle produktion er tilladt at bruge ca. 350 forskellige tilsætningsstoffer 
  • Det er tilladt at bruge op til 5 % konventionelle ingredienser i et økologisk produkt. Dette skyldes, at det kan være svært at skaffe enkelte nødvendige råvarer økologisk.
  • Udenlandske varer kan også være mærket med Ø-mærket, men kun hvis de er blevet kontrolleret i Danmark. 

 

Ø-mærket er ikke et ernæringsmærke

Som du måske bemærkede i gennemgangen ovenfor, så forholder Ø-mærket sig slet ikke til næringsstofferne i en fødevare, dvs. mængden af fedt, sukker, fibre og salt. Og det er helt rigtigt, det gør det ikke fordi Ø-mærket ikke er et ernæringsmærke, men et økologimærke. 

 

Hvordan skal jeg forholde mig til det?

Nøglehulsmærket er et ernæringsmærke og forholder sig derfor udelukkende til næringsstofferne og slet ikke til den økologiske produktion. Og hvad betyder det så for dig? Jo, det betyder, at hvis det også er vigtigt for dig at købe en vare, som også er “sund” i den forstand, at den ikke indeholder mere fedt, salt og sukker, end Sundhedsstyrelsen anbefaler, ja så skal du enten se nøje på næringsdeklarationen bag på eller gå efter varer som både har Ø-mærket og Nøglehulsmærket. 

Hvis det ikke er vigtigt for dig, at alle næringsstofferne lever op til anbefalingerne, ja så er næringsdeklarationen din ven. 

 

Hvor meget fedt, salt, sukker bør mine økovarer max have?

Sundhedsstyrelsen har opsat forskellige kriterier for, hvor meget fedt, salt og sukker der max bør være i en vare alt afhængig af, hvilken vare det er. Det vil sige, at der er stor forskel på, hvor meget fedt der må være i en leverpostej kontra en liter mælk. Hvis du gerne vil se anbefalingerne for næringsstofferne i de forskellige fødevarer, så kan du se dem her i Fødevareguidens indkøbsguide 

Nedenfor får du eksempler på, hvilke økologiske fødevarer som typisk indeholder mere sukker, salt eller fedt end anbefalet.

 

Økologisk yoghurt og skyr med frugt indeholder ofte for meget sukker

Som klinisk diætist oplever jeg, at skyr og yoghurt med frugt er en af de fødevarer, hvor mange overser det høje sukkerindhold. Anbefalingerne for tilsat sukker er 4 g sukker pr. 100 g i yoghurt og skyr. Rigtig mange økoskyr og -yoghurt har et sukkerindhold, som ligger på over det dobbelt. Et eksempel er denne fedtfattige yoghurt fra Arla (Foto: Arla.dk), som har et sukkerindhold på 8,4 g pr. 100 g. Dvs. over det dobbelte end anbefalet. Eller denne skummetmælksyoghurt fra Irma (Foto: Coop.dk), som har et sukkerindhold på 12 g sukker pr. 100 g. Dvs. tre gange så meget som anbefalet. Eller denne fedtfattige og proteinrige skyr med blåbær (Foto:Løgismose.dk), som har et sukkerindhold på 9 g sukker pr. 100g. 

 

Læs også fokusvaren “skyr med blåbær”

Ergo, er det vigtigt for dig både at spise økologisk, men også spise mindre sukker, så prøv at finde en variant med både Ø-mærket og Nøglehulsmærket. Kan du ikke finde det, kan du altid ty til den pragmatiske løsning at lade være med at spise så meget af det og generelt tænke over sukkerindtaget i din øvrige mad. 

 

Økoslik indeholder ikke mindre sukker end almindeligt slik

Ifølge Danmarks Statistik er det samlede salg af økologisk slik steget med 83,7 % siden 2010. Og der er næppe en anden varegruppe, hvor tilsætningsstoffer bliver brugt mere flittigt end i slik. Så ud fra et sundhedsmæssigt syn så giver også rigtig god mening at købe økologisk slik og dermed fravælge 330 forskellige tilsætningsstoffer. Men ser man på sukkerindholdet, ja så er det fuldstændig det samme, om man vælger økologisk eller “almindeligt slik”. Økologisk sukker er ikke “sundere” end almindeligt sukker. Dermed sagt så skal man ikke vælge økoslik ud fra et ønske om mindre sukker eller færre kcal, men udfra et ønske om ingen tilsætning af tilsætningsstoffer, som kan have en mulig negativ effekt rent sundhedsmæssigt. 

Læs også fokusvaren “økologisk vingummi”

 

Vi kigger ikke efter salt på vores varer

Generelt så er vi danskere ret gode til at forholde os til fedt og sukker i vores varer, men saltet forholder vi os generelt meget lidt til (kilde: Fødevarestyrelsen). Rent sundhedsmæssigt så ville det ellers give ekstremt god mening, hvis vi blev bedre til at forholde os til saltindholdet i vores fødevarer. Dagligt spiser danske voksne og børn i gennemsnit for meget salt, og det kan have alvorlige konsekvenser . Så den sundhedsmæssige gevinst er stor, hvis vi skærer ned på vores indtag. De færdigpakkede fødevarer er ansvarlige for næsten 82 % af alt det salt, vi får dagligt, og er derfor et godt sted at lægge dit primære fokus. 

 

Økologisk kødpålæg indeholder meget salt 

Øko eller ej, så er pålæg og pølse et rigtig godt sted at være opmærksom på saltindhold, da det ofte er meget højt i disse varer. Mange økologiske pølser har et saltindhold mellem 3,5-4,7 g salt pr. 100 g. Fx så indeholder denne milde salami fra Fakta 4,6 g salt pr. 100 g. Det er et saltindhold som næsten er dobbelt så meget som anbefalingerne. 

Sundhedsstyrelsen har nemlig fastsat en maxgrænse på 2,5 g salt pr. 100 g i kødpålæg. Du skal dog være opmærksom på, at Sundhedsstyrelsen ikke forholder sig til, om maden er til børn eller voksne. Generelt set tåler børn halvt så meget salt som voksne, og derfor vil det efter min vurdering give sundhedsmæssig god mening at vælge pålæg, som ligger langt under de 2,5 g salt pr. 100 g, hvis muligt. 

 

Vil du gerne have mindre salt i dit pålæg så gå efter pålæg som både har Ø-mærket og Nøglehulsmærket. Det er der godt nok ikke mange pålægsprodukter, som har. Men i artiklen her: “Hvilket kødpålæg er sundest at vælge til mit barn?” får du eksempler på pålæg, som både er økologiske og har Nøglehulsmærket.

 

Husk også at tjekke saltet i de veganske og vegetariske produkter

Vegansk og økologisk, så bliver det da ikke mere sundt, hva’? Ja, det skulle man tro, men sådan et lighedstegn er ikke helt korrekt. For kigger vi fx på de mange veganske og vegetariske pålægsprodukter, som er dukket op i supermarkedet, så ser vi, at rigtig mange af dem har samme udfordring som kødpålæg, nemlig et utrolig højt saltindhold. 

Anbefalingerne for saltindholdet i veganske/vegetariske produkter er fastsat lavere end kødpålæg nemlig til 1 g salt pr. 100 g. 

I rigtig mange af de veganske/vegetariske pålægsprodukter, som jeg har kigget på, ligger saltindholdet mellem 1.3-2,5 g salt pr. 100 g. Fx indeholder dette pålæg (Foto: dengronneslagter.dk) 2,5 g salt pr. 100 g, dvs. over dobbelt så meget som anbefalet.

Læs også fokusvaren “veggiepålæg med peberfrugt”

 

Morgenmadsprodukter skjuler meget salt

Som diætist oplever jeg, at mange bliver overrasket, når jeg fortæller, at morgenmadsprodukter indeholder meget salt. Og her er de økologiske varianter heller ikke en undtagelse. Et eksempel er disse økologiske cornflakes (Foto:coop.dk), som indeholder 2,25 g salt pr. 100 g. Det svarer til over det dobbelte af, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler, nemlig max 1 gram salt pr. 100 g. Og igen, er produktet til børn, så ville det være at foretrække, at indholdet lå på det halve. 

Til sammenligning er saltindholdet i den økologiske pakke cornflakes faktisk over dobbelt så højt som saltindholdet i peanuts. Disse Kims peanuts   (Foto:kims.dk) indeholder nemlig 1,1 g salt pr. 100 g, dvs. halvt så meget som i cornflakes!

 

Økologisk plantefedt indeholder lige så meget fedt som almindelige fedtstoffer

Der kommer flere og flere plantealternativer til almindeligt smør på hylderne, og mange er økologiske. Rent sundhedsmæssigt så er der mange af dem, som udmærker sig ved, at de har et lavere indhold af det dårlige mættede fedt sammenlignet med almindeligt smør og blandingsprodukter. Men kommer det til indholdet af fedt, ja så er det oftest identisk med fedtindholdet i en “almindelig” variant. Et eksempel er denne økologisk smørbar ,hvor fedtindholdet er 75 g fedt pr. 100 g, hvilket svarer til den samme mængde fedt som i Kærgården. Ergo så skal man ikke vælge en økologisk smørbar, hvis ønsket er at få mindre fedt og færre kcal. 

Læs også fokusvaren “Naturli’ smørbar” 

 

Økologisk hummus og pesto indeholder meget fedt

Ligesom med økologisk plantesmørbart så er hummus og pesto også produkter, som jeg oplever, mange ikke forholder sig til fedtindholdet i. Det kan dog være en god idé, hvis det er vigtigt for en ikke at få for meget fedt. Disse produkter indeholder nemlig ofte mellem 18-50 g fedt pr. 100 g, økologiske eller ej. Fx så indeholder denne hummus   (Foto: coop.dk) 25 g fedt pr. 100 g. Det er stadig kun ⅓ af, hvad Kærgården indeholder, og typen af fedt er også optimal i forhold til fedttypen i Kærgården. Og denne pesto (Foto:coop.dk) indeholder 46 g fedt pr. 100 g.

Det skal dog lige understreges, at rent sundhedsmæssigt så er pesto og hummus et langt bedre valg end fx smør og blandingsprodukter, da de indeholder langt mindre totalfedt og betydeligt mindre af det dårlige mættede fedt og flere af de gode umættede fedtsyrer. Men det totale fedtindhold er stadig højt, og derfor kan det være hensigtsmæssigt at have mængden af det for øje, primært hvis du har fokus på at holde vægten eller at tabe dig