Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Umættet fedt – det gode fedt

Umættet fedt er den type fedt, som vi anbefales at vælge, fordi det har en mere positiv indvirkning på vores helbred end mættet fedt.

Det har blandt andet vist sig, at erstatter man det mættede fedt med det umættede fedt, vil total kolesterolniveauet i blodet kunne falde med 5-10 % (Kilde: Sundhed.dk). Men også “det lede kolesterol” LDLkolesterol vil falde. Betegnelsen “det lede kolesterol” har LDLkolesterol fået, fordi det det øger åreforkalkning. Jo mere LDLkolesterol, der er i blodbanen, desto mere åreforkalkning ses .

Hos mænd har man også set, at erstattes mættede fedtsyrer af umættede fedtsyrer, kan hjerte-kartilfælde reduceres med op til 14 % (Kilde: Sundhed.dk)

 

To typer af umættede fedtsyrer

Der findes to hovedtyper af umættet fedt: enkeltumættet og flerumættet.

Enkeltumættet fedt findes bl.a. i:

  • Olivenolie og rapsolie 
  • Visse nødder og mandler
  • Avocado
  • Bløde og flydende margariner

Særligt enkeltumættede fedtsyrer sænker kolesterolniveauet.

Flerumættet fedt findes bl.a. i:

  • Fed fisk, som for eksempel laks, sild og makrel 
  • Vegetabilske olier, som for eksempel solsikkeolie og majsolie
  • Bløde og flydende margariner

 

Transfedtsyre

Transfedtsyrer er en særlig type umættede fedtsyrer, som både bliver dannet naturligt og fremstillet kunstigt. Det er de industrielt fremstillede transfedtsyrer, der er farlige at spise i for store mængder. Industrielt transfedt er reguleret i Danmark.

Ifølge flere videnskabelige undersøgelser er transfedtsyrer op til ti gange så fremmende for udviklingen af hjertesygdomme som mættede fedtsyrer. Transfedtsyrer mistænkes desuden for at øge risikoen for udvikling af type 2 diabetes.

Af hensyn til folkesundheden har Danmark, som det første land i EU, reguleret industrielt fremstillet transfedt i fødevarer.

Transfedt findes bl.a. i:

  • Fede mejerivarer som smør, fløde og ost (lavt naturligt indhold)
  • Okse- og fårekød (lavt naturligt indhold)
  • Delvis hærdet fedt som kan findes i kager og bagværk, friturestegt fastfood og takeaway (højt indhold, industrielt fremstillet)

(Kilde: Fødevarestyrelsen.dk)