Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Hvad er sukker?

Sukker er simple kulhydrater. Sukker kan forekomme naturligt i både frugt (frugtsukker) og i mælkeprodukter (mælkesukker), men sukker fås også som tilsat sukker (strøsukker).

Sukker er et rent stof udvundet af sukkerroer eller sukkerrør. Det rene sukker indeholder ikke vitaminer og mineraler, kun energi, og derfor kaldes rent sukker populært for tomme kalorier. Rent sukker er altså tomme kalorier i modsætning til f.eks. en ananas eller en appelsin, som ud over deres naturlige sukkerindhold også indeholder vitaminer og mineraler.

 

Hvordan reagerer kroppen på sukker?

Tilsat sukker kan bidrage til kortvarig energitilførsel og en kortvarig lykkefølelse. Men tilsat sukker bidrager ikke til vores sundhed. Tilsat sukker har en ringe mæthedseffekt og kan derfor være nemt at spise i store mængder.

Sukker nedbrydes og optages hurtigt i kroppen. I kroppen giver sukkeret en hurtig og stor blodsukkerstigning efterfulgt af et stort blodsukkerfald. En stor blodsukkerstigning og et stort blodsukkerfald kan føre til blandt andet træthed. Indtages større mængder tilsat sukker uden anden mad (eksempelvis en pose slik eller sodavand), kan kroppen opleve store udsving i blodsukkeret. Begrænser du derimod indtaget af tilsat sukker (f.eks. kun lidt strøsukker på din havregryn om morgenen), vil du opleve et mere stabilt blodsukker. Et stabilt blodsukker bidrager til en bedre mæthed, mere stabil energi samt mindre træthed og ubehag.

 

Har kroppen brug for almindeligt sukker?

Der findes mange former for sukker, blandt andet rørsukker, brun farin, flormelis, perlesukker, honning, sirup og mange flere. Det er dog fuldstændig underordnet, hvilken type sukker du vælger, da alle former for sukker vil have nogenlunde samme effekt på kroppen, og indeholder det samme antal kalorier. Tilsat sukker bidrager ikke med noget af det kroppen mangler. Derfor skal tilsat sukker ses som en nydelsesvare. 

Så, nej kroppen har ikke brug for almindeligt sukker!

 

Hvor meget sukker anbefales vi max at spise?

Det anbefales, at en sund kost højst må indeholde tilsat sukker svarende til 10 % af kostens energiindhold. Denne mængde svarer til maks.:

  • 30 gram sukker om dagen for et børnehavebarn
  • 45-55 gram for et skolebarn
  • 55 gram for en voksen kvinde
  • 70 gram for en voksen mand

Læs mere om anbefalingerne for sukker til børn , og anbefalingerne for sukker til voksne.

 

Mange fødevarer er tilsat sukker. Hvorfor?

Fødevarer såsom frugt indeholder naturligt sukker, men mange andre af vores fødevarer tilsættes ofte store mængder sukker. Fødevareindustriens primære mål er at producere fødevarer, som de tjener mest muligt på. Derfor er madens udseende, tekstur, duft, smag og holdbarhed i højsædet, når et produkt skal fremstilles. Her spiller sukker en vigtig rolle, idet sukker bidrager med:

  • Sødme
  • Struktur og  volumen
  • Appetitlig farve
  • Dæmper bitter og sur smag
  • Øget holdbarhed

Det betyder blandt andet, at når man producerer “sukkerfri” varer, kommes der ofte mere fedt i for at kompensere for sukkerets struktur og volumen.