Hvilken effekt har protein på kroppen?

Proteiner øger mætheden, hvilket betyder, at proteinrige fødevarer mætter mere end proteinfattige fødevarer.

Undersøgelser viser, at en proteinrig kost bidrager med en større mæthed end en proteinfattig kost, og den kan dermed bidrage til vægttab ved at reducere kostindtaget.

Ved ønske om vægttab kan det derfor være gavnligt at spise en proteinrig kost, da det vil bidrage til en langvarig og god mæthed. Det kan gøre det nemmere at undgå overspisning til de store måltider og snacking mellem måltiderne (kilde: Sundhed.dk).

Ønsker du at få mere protein i din mad, så spis gerne flere af de vegetabilske proteiner som fx. bønner, ærter, kikærter og linser i stedet for at spise mere kød. Det er sundere for din krop og belaster klimaet mindre end kød.

Kød, såsom oksekød, kalvekød, lammekød og svinekød samt forarbejdet kød som pålæg, pølser og bacon, øger risikoen for forskellige typer af kræft. Det anbefales derfor at man begrænser indtaget til højst 700 g om ugen. Læs mere her.

Af animalske proteiner kan der i stedet med fordel vælges fjerkræ, fisk, skaldyr, æg, mælk og mælkeprodukter.

Men husk, at proteiner stadig bidrager med kalorier. Proteiner vil derfor ikke alene føre til vægttab. Et vægttab opstår først når du, over en periode, spiser færre kalorier end kroppen forbrænder.  

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?