Saltindholdet- skal jeg forholde mig til det?

Ja, sundhedsmæssigt er det meget relevant, at kigge efter salt på sine fødevarer. Salt er nødvendigt for kroppen, men i en begrænset mængde. Salt indeholder natrium, og for meget natrium kan være med til at hæve blodtrykket. Undersøgelser viser, at salt kan øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme uafhængigt af blodtrykket.

I Danmark får både børn og voksne alt for meget salt dagligt. Forklaringen skal primært findes i alle de færdigpakkede fødevarer vi spiser, og ikke så meget i hvor meget salt vi selv tilsætter vores mad. Fødevareindustrien er nemlig ansvarlig for 80% af alt det salt, vi får til daglig (Kilde: DTU fødevareinstitut).

 

Find saltet på dine varer

Saltindholdet finder du på varedeklarationen på bagsiden af emballagen. Salt dækker både over det tilsatte salt og de små mængder salt, der naturligt er i fødevaren. Se eksempel her på en pakke hamburgerryg.

For voksne ville man anbefale et max på 1,25 g salt pr. 100 g og for børn et max på 0,25 g salt pr. 100 g. Det meste pålæg indeholder dog meget salt og derfor så kan være vanskeligt, at finde netop pålæg, som indeholder lidt salt. Kig derfor efter varer med lavest muligt saltindhold og tænk over saltindholdet i dine varer, som helhed.

 

Hvad er meget salt og hvad er lidt salt?

Er du en af dem, som godt kan lide at have en fornemmelse af, hvad meget salt er for bedre at kunne vurdere dine madvarer, så se her:

Meget salt:    1,25 g salt (0,5 g natrium/100 g mad)

OK salt:         0,25 – 1,25 gram salt (0,1 – 0,5 g natrium/100 g mad)

Lidt salt:       0,25 g salt (0,1 gram natrium/100 g mad)

 

Hvem kan have glæde af fokus på saltindholdet i madvarer?

  • Alle voksne, som ønsker at forebygge forhøjet blodtryk, blodpropper i hjertet og hjerneblødninger
  • Alle voksne, som allerede har forhøjet blodtryk, er over 65 år, eller er overvægtige. Disse grupper har en øget følsomhed overfor salt (Kilde: Hjerteforeningen.dk)
  • Alle voksne, som køber madvarer til børn, idet børn har brug for meget mindre salt end voksne – salt skader også børn.

Se indkøbsguiden her, og bliv klogere på hvor meget salt man max anbefaler i de forskellige madvarer.

 

8 ugers online kursusforløb

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?

8 ugers online kursusforløb

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?