Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Mad påvirker dit barns udvikling og trivsel

Faktum er at alt, hvad du giver dit barn at spise og drikke, har en betydning for dit barns trivsel og udvikling. Maden har en indflydelse på dit barns velbefindende her og nu, men den har også betydning for, hvordan dit barn vokser i helt bogstavelig forstand, og hvordan barnets sundhed bliver fremover. Vores mad har nemlig en stor betydning for vores sundhed senere i livet, og via maden kan vi forebygge livsstilssygdomme såsom overvægt, hjerte-kar-sygdomme og kræft (Kilde: Sundhed.dk).

 

De vigtige næringsstoffer

Der er især fem faktorer, som kan være godt at være opmærksom på når du skal sammensætte dit barn mad og det er indtaget af fedt, kulhydrat, protein, fibre samt vitaminer og mineraler, altså mikro-og makronæringsstoffer.

Inden du begynder at få koldsved så lad mig lige understrege, at det ikke kræver at du er ernæringsekspert for at kunne klare denne opgave! Spiser dit barn varieret dvs fra de fem nedenstående fødevaregrupper, ja så får det helt automatisk dækket sit behov for både mikro- og makronæringsstoffer.

De fem fødevaregrupper er:

  • Cerealier: brød, gryn, kartofler, ris, pasta
  • Frugt, grøntsager
  • Kød, fisk, ost, æg
  • Fedtstof
  • Mælkeprodukter

Variation skal forstås på den måde, at du veksler mellem forskellige fødevarer inden for hver fødevaregruppe, ikke hver dag dag men i det store billede.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn spiser mest af cerealierne samt grøntsager og frugt. Server derfor gerne enten brød, gryn, kartofler, ris eller pasta samt grøntsager og/ eller frugt i hvert måltid (Kilde: Sundhedsstyrelsen)

I Danmark bruges bælgfrugter (tørrede bønner, linser, kikærter m.m.) ikke i særlig stor udstrækning, og det er sikkert også derfor, at bælgfrugter ikke fylder særlig meget i Sundhedsstyrelsens kostanbefalinger. Men ernæringsmæssigt er bælgfrugter en sund og fedtfattig råvare, der indeholder mange kostfibre, proteiner, mineraler og vitaminer. Desuden mætter de godt og er billige, så tænk dem meget gerne ind i familiens mad på lige fod med cerealier, frugt og grønt.