Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Gode råd til indkøb

Halvt med fibre og halvt uden

Der er i disse år meget fokus på, at det er sundere at spise fuldkornsprodukter frem for de almindelig varianter. Men lige i forhold til små børn under to år er det som sagt ikke optimalt kun at give dem fuldkornsprodukter. Så har du en lille størrelse i huset, så husk, at kurven ikke kun skal fyldes med fuldkornsprodukter.Du finder fiberindholdet i din vare på varens næringsdeklarationen. Kigger du ikke på næringsdeklarationen, kan du som tommelfingerregel gå ud fra at har varen nøglehulsmærket og/eller fuldkornsmærket , er fiberindholdet højt.

Nedenfor kan du se eksempler på fødevarer med et hhv. højt og lavt fiberindhold.

Eksempler på fiberholdige fødevarer:

  • Fiberholdigt lyst brød og boller med mere end 5 g kostfibre/100g
  • Fiberholdigt rugbrød med mere end 6 g kostfibre/100g
  • Fiberholdigt knækbrød med mere end 6 g kostfibre/100g
  • Grove kiks såsom fuldkornskiks, havrekiks, speltkiks m.fl. (Vær opmærksom på højt sukker- og saltindhold i disse produkter)
  • Morgenmadsprodukter som mysli, cornflakes, speltflakes m.fl. med mere end 6 g fibre/100g
  • Havregryn
  • Hvedeklid
  • Fuldkornsmel (rugmel, grahamsmel, speltmel, hvid hvede m.fl.)
  • Fuldkornspasta
  • Fuldkorns couscous
  • Bulgur, både alm. og fuldkorns
  • Brune ris (også kaldet fuldkornsris)
  • Røde ris
  • Sorte ris
  • Sort, rød, hvid quinoa
  • Grove grøntsager (kostfiberindhold over 2g/100), såsom grønne bønner, ærter, broccoli, blomkål, gulerødder, pastinak m.m.
  • Bælgfrugter, såsom edamame bønner, kidneybønner, kikærter, linser, hvide bønner m.m.
  • Frisk frugt
  • Tørret frugt

Eksempler på mindre fiberholdige fødevarer:

  • Majsmel
  • Rismel (Vær opmærksom på at begrænse indtaget af risprodukter, læs mere her)(link)
  • Riskiks, majsgaletter, speltgaletter (Anbefales dog IKKE til børn. Læs mere her)
  • Hvide boller og brød med mindre end 5 g kostfibre/100g
  • Rugbrød med mindre end 6 g kostfibre/100g
  • Knækbrød med mindre end 6 g kostfibre/100g (Vær opmærksom på hård konsistens)
  • Cornflakes (Vær opmærksom på højt sukker- og saltindhold. Klik og læs mere)
  • Skorper og tvebakker (Vær opmærksom på hård konsistens)
  • Søde kiks, såsom mariekiks, digestivekiks, chokoladekiks m.m. (Vær opmækrsom på højt sukker- og saltindhold. Læs mere om salt og sukker her)(links)
  • Almindelig hvid pasta
  • Almindelig couscous
  • Parboiled ris
  • Fine grøntsager (dvs kostfiberindhold under 2g/100g), som agurk, tomat, majs, champignon, kartofler, spinat, squash, bønnespirer m.fl.

 

Køb gerne brød uden kerner

Når du skal købe brød og boller til børn under tre år, er det en fordel at gå uden om varianter med hele og halve kerner.

Ønsker du at købe fuldkornsbrød, så gå efter det brød hvor man har brugt hele kornet, men formalet det. Det kunne fx. være rugbrød, hvor hovedingrediensen er rugmel. Rugmel i Danmark er som udgangspunkt altid fuldkornsmel (Kilde:Fuldkornsparnterskabet.dk). Det kunne også være boller eller brød uden kerner, hvor man primært har bagt med rugmel, fuldkornshvedemel eller hvid hvede.

Kigger du ikke på varedeklarationen, så gå efter Nøglehulsmærket eller fuldkornsmærket.

Har du brug for konkrete eksempler på brød og boller uden korn og kerner, som kunne være gode for dit barn, så læs mere her