Foto: Shutterstock

Kødpålæg

Når dit barn er omkring otte måneder, så er det blevet bedre til at tygge, og derfor er det klar til at få introduceret brød med forskellige former for pålæg.

Netop brødmåltider fylder stadig meget i danske familier både til hovedmåltiderne og mellemmåltiderne. 33 % af danskerne kommer rugbrødet på middagsbordet mindst en gang om ugen (Kilde: Altomkost.dk). Ernæringsmæssigt er dette også sund fornuft og i overensstemmelse med de officielle kostråd. Men det kan være godt at være opmærksom på, at mange danske børn spiser mange brødmåltider på en dag, og derfor så er det ikke ligegyldigt, hvad der kommer på brødet.

 

Begræns dit barns indtag af kødpålæg

Fødevarestyrelsen anbefaler, at både børn og voksne begrænser indtaget af forarbejdet kød til maks. ét – to stykker kødpålæg om dagen.

Det forarbejdede kød kan defineres som kød, der er røget eller saltet og nitritkonserveret kød, fx kødpålæg, hamburgerryg, skinke, leverpostej, pølser og bacon. Problematikken med forarbejdet kød er, at det har vist sig at øge risikoen for kræft, og det blot ved et lille indtag.

Hvad det er i kødet, som øger risikoen for kræft, er der ikke helt klarhed over. Men det er sandsynligvis en kombination af det jern, der findes i kødet, stoffer, som tilsættes (nitrit), samt kræftfremkaldende stoffer, der først bliver dannet i kødet, når det bliver røget, grillet eller stegt. (Kilde: Cancer.dk)

Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at man begrænser sit indtag til et absolut minimum eller helt undgår denne type kød. Ud over kræft øger det forarbejdede kød også risikoen for hjertesygdom og type 2 diabetes blandt andet pga. af produkternes høje indhold af mættet fedt og salt, hvilket er yderligere argumenter for at undgå forarbejdet kød (Kilde: Cancer.dk).