Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Børn har brug for mad, der giver en masse energi

Madvarer, som består af mange kulhydrater, giver dit barn energi, når kulhydraterne fordøjes i kroppen. Kulhydrater er derfor dit barns vigtigste kilde til energi, og derfor er kulhydrat det næringsstof, som dit barn anbefales at få mest af. 45-60% af barnets mad skal være madvarer med mange kulhydrater.

Kulhydrater kan deles op i tre grupper:

  • Stivelse
  • Sukkerarter
  • Kostfibre

Den type af kulhydrater som børn primært anbefales at spise, er stivelse. Det finder du i fødevarer som fx kartofler, grøntsager, brød, gryn, ris og pasta. Udover at give barnet energi så giver disse fødevarer nemlig også en masse gavnlige vitaminer, mineraler og fibre.

Foto: Shutterstock

Hold øje med sukkeret i dit barns mad

Sukkerarter dækker over blandt andet sukker fra frugt (frugtsukker), sukker fra mælk og mælkeprodukter (mælkesukker) samt sukker fra sukkerroer (almindeligt hvidt sukker).

Mad med frugt- og mælkesukker er godt at give sit barn, idet disse madvarer også vil give barnet andre gode næringsstoffer samt vitaminer og mineraler. Det kunne fx være fødevarer som mælk, surmælksprodukter og frugt.

Fødevarer, tilsat almindeligt hvidt sukker anbefales ikke at gives til børn under to år, da disse fødevarer ofte ikke indeholder tilstrækkeligt med gavnlige næringsstoffer og vitaminer. Får barnet for meget af disse fødevarer, så risikerer barnet ikke at få nok af de nødvendige næringsstoffer. Resultatet kan blive, at barnet ikke vokser og udvikler sig optimalt. Det er blandt andet madvarer som kage, slik, is, kiks, frugtyoghurt, sukkerholdige morgenmadsprodukter m.m.

Læs mere om anbefalingerne af sukker til børn her

 

Hold igen med kostfibrene

Mad med mange kostfibre er godt for både børn og voksne, da den giver en god afføring, modvirker forstoppelse, forebygger sygdomme senere i livet samt giver god mæthed. Dog er den gode mæthedsevne ikke kun positiv for små børn, da en for hurtig mæthed kan medføre, at det er svært for dem at spise nok og dermed få nok energi til at vokse og udvikle sig. Derfor er det vigtigt, at du varierer typen af fødevarer, så dit barn både får mad med mange fibre og mad med lidt fibre.

Læs mere om anbefalingerne af kostfibre til børn her

Her på siden kan du få mere inspiration til, hvilke madvarer med mange kulhydrater, som netop er gode at give dit barn.