Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Ris

Ris kan du variere med som en del af tilbehøret til dit barns varme mad. Man kan groft sagt dele ris op i tre kategorier:

  • Hvide polerede ris
  • Parboiled ris
  • Fuldkornsris

Forskellen mellem de forskellige ristyper ligger i smagen, udseendet, kogetiden og næringsstofindholdet.

 

Hvide polerede ris har det laveste indhold af vitaminer, mineraler og kostfibre

Hvide polerede ris fremstilles ved, at skaldele og kim slibes af, hvorefter riskornene poleres, så også sølvhinden fjernes. Denne ristype har generelt det laveste indhold af vitaminer, mineraler og kostfibre.

Kostfiberindholdet er 0,3 g pr. 100 g kogt ris. Til sammenligning er kostfiberindholdet i 100 g kogte kartofler 1,4 g (Kilde: Altomkost.dk).

Jasminris, basmatiris, grødris og sushiris hører til de polerede ris.

 

Parboiled ris har lidt højere næringsværdi end polerede ris

Parboiled ris fremstilles ved at trykkoge ris, inden avnerne fjernes. Herved presses vitaminer og mineraler fra de ydre, næringsrige skaldele ind i kornet, så vitaminer og mineraler bevares, når skallen og kimen efterfølgende fjernes, og kornet poleres. Næringsværdien er derfor højere end i polerede ris, men stadig langt mindre end i fuldkornsris. Fx så er kostfiberindholdet 0,4 g pr. 100 g i parboiled ris og 1 g pr 100 g i fuldkornsris (Kilde: Altomkost.dk).

 

Fuldkornsris har det højeste indhold af næringsstoffer 

Fuldkornsris bliver også kaldt brune ris, men de er ikke nødvendigvis brune – de kan også være røde eller sorte.

Fuldkornsris er den sundeste og mest naturlige form for ris, idet kun avnerne bliver fjernet. Disse ris har det højeste indhold af kostfibre, vitaminer og mineraler.

Men der er mest uorganisk arsen i fuldkornsris, så husk variationen. 

 

Vilde ris er rige på proteiner og kostfibre 

Vilde ris er i virkeligheden ikke en risplante, men derimod en græsart. De har en kraftig og aromatisk smag.

Vilde ris indeholder flere kostfibre og proteiner end rigtige ris, og kulhydratindholdet er en smule lavere.

Der er ikke tale om et fuldkornsprodukt, idet det er en græsart og ikke korn.