Foto: Shutterstock

Essentielle fedtsyrer er vigtige for dit barn

Flere af de flerumættede fedtsyrer er essentielle for kroppen, dvs. livsnødvendige stoffer, vi ikke selv kan danne og derfor skal have tilført via maden. Det drejer sig om omega-6- og omega-3-fedtsyrer.

Omega-6 findes primært i  planteolier som majs-, solsikke-, og vindruekerneolie.

Der findes forskellige typer af omega-3-fedtsyrer nemlig EPA, DHA og ALA. EPA og DHA findes primært i fede fisk, og ALA findes i valnødder (og valnøddeolie) hørfrø (og hørfrøolie) og rapsolie (Kilde: Altomkost.dk).

Det er utroligt vigtigt at være opmærksom på, at dit barn får omega-3-fedtsyrer nok, da mangel på dem kan skade udviklingen af dit barns hjerne, nervesystem, syn m.m. (Kilde: Sundhed.dk). Så giv endelig dit barn fed fisk såsom makrel (gerne makrel i tomat), sild, laks, regnbueørred, sardiner og hellefisk.

Er dit barn ikke vild med fisk, så kan det få de vigtige omega-3-fedtsyrer fra fiskeolie, men også fra valnødder, hørfrøolie eller rapsolie.

 

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?