Foto: Shutterstock

Hvilket fedtstof skal jeg vælge til stegning?

Alle olier egner sig til kold brug, men ikke alle olier er velegnet til stegning.

Olier med højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer er velegnede til pandestegning, idet de er mere varmestabile end flerumættede fedtsyrer. Oliven- og rapsolie, som begge har et højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer, er velegnede til stegning. De kan tåle højere temperaturer end flerumættede fedtsyrer, inden det ”branker”. Dvs. de er mere ”varmestabile” end de flerumættede. Derfor er det en fordel, at de olier, du skal bruge til at stege i, indeholder meget enkeltumættet fedt. De flerumættede fedtsyrer harskner let ved opvarmning og ændrer smag i uønsket retning.

Nedenfor kan du se en liste over de olier, som indeholder meget enkeltumættet fedt og derfor er velegnet til stegning:

  • Rapsolie
  • Rapskimolie
  • Olivenolie
  • Avocadoolie
  • Jordnøddeolie
  • Sesamolie

Hvis du gerne vil vide mere om de forskellige typer olier, så følg linket her til Hjerteforeningens oversigt over olier

Pris og smag kan også være vigtige faktorer, når man står og skal vælge en olie. Læs mere om det i “Gode råd til indkøb”

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?