Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Børn har brug for mad, der giver en masse energi

Madvarer, som består af mange kulhydrater, giver dit barn energi, når kulhydraterne fordøjes i kroppen. Et barn har brug for rigtig meget energi, både til at kroppen kan udvikle sig optimalt, men også til at barnet har energi nok til at lege og udforske verden. Kulhydrater er derfor dit barns vigtigste kilde til energi og udfoldelse, og derfor er kulhydrat det næringsstof, som dit barn anbefales at få mest af. 45-60 % af barnets mad bør være madvarer med mange kulhydrater.

Kulhydrater kan deles op i tre grupper: Stivelse, sukkerarter og kostfibre.

Den type af kulhydrater, som børn primært anbefales at spise, er stivelse. Det finder du i fødevarer som fx kartofler, grøntsager, brød, gryn, ris og pasta. Udover at give barnet energi, så giver disse fødevarer nemlig også en masse gavnlige vitaminer, mineraler og fibre.

Sukkerarter dækker over blandt andet sukker fra frugt (frugtsukker), sukker fra mælk og mælkeprodukter (mælkesukker) samt sukker fra sukkerroer (almindeligt hvidt sukker).

Mad med frugt- og mælkesukker er godt at give sit barn, idet disse madvarer også vil give barnet andre gode næringsstoffer samt vitaminer og mineraler. Det kunne fx være fødevarer som mælk, surmælksprodukter og frugt.

Fødevarer med tilsat sukker bør begrænses til børn, da disse fødevarer ofte ikke indeholder tilstrækkeligt med gavnlige næringsstoffer og vitaminer (Kilde: Altomkost.dk). Får dit barn for mange af de sukkerholdige fødevarer, så risikerer det ikke at få nok af de nødvendige næringsstoffer, som det har brug for for at vokse og udvikle sig optimalt. Det er blandt andet madvarer som kage, slik, is, kiks, frugtyoghurt, sukkerholdige morgenmadsprodukter m.m.

Læs mere om anbefalingerne for sukker til børn her.

Giv dit barn en god start på dagen med mættende kulhydrater

Om morgenen er det lang tid siden, dit barn sidst har spist, og blodsukkeret er derfor lavt. Det betyder, dit barn ikke har så meget energi, og spiser det ikke noget morgenmad, ja så får det svært ved at koncentrere sig i børnehaven eller skolen.

Fødevarestyrelsen står bag rapporten ‘Kostens betydning for læring og adfærd hos børn’. En af konklusionerne i rapporten er, at skolebørn, der får morgenmad med et højt indhold af hurtigt omsættelige kulhydrater, har nedsat hukommelse og opmærksomhed om formiddagen. Hurtigt omsættelige kulhydrater er fx sukker, hvidt brød, sødede morgenmadscerealier og miniyoghurter (Kilde:Altomkost.dk). Det er derfor af afgørende betydning, at dit barn tilbydes morgenmad med komplekse kulhydrater, som giver langsom blodsukkerstigning og dermed sikrer energi i lang tid. Komplekse kulhydrater kan være mad med mange kostfibre såsom havregryn, fuldkornsbrød, rugbrød m.m.

Er dit barn ikke glad for at spise morgenmad, så kan det være en god idé at give dit barn et nærende mellemmåltid med, som det kan spise om formiddagen.

Her på siden kan du få mere inspiration til, hvilke fødevarer med mange kulhydrater, som netop er gode at give dit barn.