Foto: Shutterstock

Morgenmadsprodukter

Om morgenen er det lang tid siden, man sidst har spist, og blodsukkeret er lavt. Det betyder, man har mindre energi, og spiser man ikke, får man svært ved at koncentrere sig.

Fødevarestyrelsen står bag rapporten ‘Kostens betydning for læring og adfærd hos børn’. En af konklusionerne i rapporten er, at skolebørn, der får morgenmad med et højt indhold af hurtigt omsættelige kulhydrater, har nedsat hukommelse og opmærksomhed om formiddagen. Hurtigt omsættelige kulhydrater er fx sukker, hvidt brød, sødede morgenmadscerealier og miniyoghurter. (Kilde: Altomkost.dk).

Der er også for samme aldersgruppe studier, der indikerer, at ingen morgenmad eller morgenmad med et meget lavt energiindhold også nedsætter en række kognitive funktioner i løbet af formiddagen. (Kilde: Altomkost.dk)

Læs rapporten her

Når du vælger morgenmadsprodukter til dit barn, så er det derfor godt at vælge et produkt, som giver dit barn en masse energi, som holder længe. Klik på “Gode råd til indkøb” og bliv klædt på til, at vælge de bedste morgenmadsprodukter til dit barn.

Læs også artiklen “Morgenmadsprodukter: Sådan vælger du de sundeste til dit barn”

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?