Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Frugt

Ligesom grøntsager indeholder frugt også mange forskellige vitaminer, men også fibre, antioxidanter og mineraler.

Husk at nødder og tørrede frugter ikke tæller med, men at de kan ofte være et godt alternativ til slik og andre godter.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at frugtmos kun bruges i en overgangsfase. Så snart børnene kan tygge almindelig mad, så bør de begynde at få serveret frugt utilberedt, så de så tidligt som muligt vænner sig til at spise det på den måde.

 

Frugt og bær giver fibre og vitaminer

Som med alt andet mad er det en rigtig god idé at variere mellem forskellige frugter og bær, så dit barn får de forskellige vitaminer og mineraler og samtidig bliver vant til forskellig smag og konsistens.

Forslag til frugt:

  • Pærer
  • Æbler
  • Blommer
  • Bananer
  • Kiwier
  • Vindruer (skæres over til børn under 3 år, da de let kan komme i den gale hals)
  • Meloner
  • Bær, såsom jordbær, blåbær, hindbær, brombær
  • Appelsiner og klementiner
  • Mangoer

 

Hvor meget frugt har mit barn brug for?

Der findes ikke nogle officielle kostråd omkring frugt og grønt til børn under fire år. Men Fødevarestyrelsen anbefaler, at mængden af frugt og grønt øges gradvist i løbet af de første leveår, så børnene får 600 g (halvt grønt og halvt frugt) om dagen, når de er fire år.

Har du alligevel brug for noget konkret at holde fast i, så kunne det give god mening at øge mængden gradvis. Det kunne se sådan ud:

  • Børn 2-4 år:               100 g frugt og 100 g grøntsager
  • Børn 4-10 år:             150-200 g frugt og 150-200 g grøntsager
  • Børn over 10 år:        300 g frugt og 300 g grøntsager

 

Eksempler på den daglige mængde af frugt og grønt

Har du brug for at se, hvor meget ovenstående mængde kunne se ud på en tallerken, så se eksemplerne nedenfor. Husk det ikke er ét måltid, men mængden af frugt og grønt på en dag

Eksempel på 100 g frugt og 100 g grønt

Eksempel på 200 g frugt og 200 g grønt

Eksempel på 300 g frugt og 300 g grønt

 

Giv gerne frugt til hvert måltid

En af de vitaminer, som oftest er i frugt, er C-vitamin. Derfor er det en rigtig god idé, at give et lille stykke frugt til måltiderne eller som ‘dessert’. Det skyldes, at C-vitamin gør det lettere at optage jern fra den øvrige mad, barnet spiser, fx kød, fisk og grønt.