Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Gode råd til indkøb

Anbefalingerne for fedtindhold i kød

Det anbefales, at både børn og voksne primært spiser magert kød og fjerkræ. Med magert menes maks. 10 g fedt pr. 100 g. Når kødet er magert, så er der automatisk også mindre af det mættede fedt i, som bl.a. er med til at øge kolesteroltallet.

 

Fedtindholdet i forskellige typer kød

Som det fremgår af skemaet nedenfor, varierer fedtindholdet fra 3 til 27 g pr. 100 g stegt kød.

 

Tilberedt kød gram fedt pr. 100 g
Skinkeschnitzel 3
Roastbeef 4
Hamburgerryg 6
Grydesteg af oksebov 10
Frikadeller (10 % fedt i råt kød) 10
Hakkebøffer (10 % fedt i råt kød) 12
Svinekoteletter med 3 mm fedtkant 14
Oksetyndstegsfilet med fedtkant 18
Flæskesteg af kam 22
Stegestykket (uden svær) 27

(Kilde: Altomkost)

Ens udskæringer, fx flæskestege eller culottestege, kan også variere meget i fedtindhold.

 

Kom ikke kun det røde kød i din kurv

Sundhedsstyrelsen anbefaler at voksne kun indtager 700 g råt og 500 g tilberedt rødt kød om ugen. At kødet er rødt handler ikke om, hvorvidt det er gennemstegt eller ej. Rødt kød defineres som okse-, kalve-, lamme- og svinekød. Årsagen er, at der er set en sammenhæng mellem mængden af rødt kød og udviklingen af især forskellige kræftformer (Kilde: Cancer.dk).

Man har ikke lavet studier på børn og mængden af rødt kød men det er sandsynligt at der er en sammenhæng.

Ønsker du, at begrænse det røde kød så kan du havde fokus på, at det som du 4-5 dage om ugen skal handle ind til, er mad med kylling, kalkun, and, fisk, skaldyr og vegetarisk mad (grønt, bønner, linser, kikærter m.m) Både når det kommer til aftensmad og frokost

 

Forarbejdet kød øger risikoen for kræft

Det forarbejdede kød kan defineres som kød, der er røget, saltet og nitritkonserveret kød, fx kødpålæg, pølser, bacon, kylling i lage, kyllingenuggets m.m. Problemet med det forarbejdede kød er, at det øger risikoen for kræft, og derfor anbefales det, at vi begrænser vores indtag af denne type madvarer. Kræftens bekæmpelse anbefaler, at vi begrænser indtaget af forarbejdet kød til et absolut minimum. De anbefaler at man betragter det som en nydelsesvare fremfor en hverdagsvare (Kilde: Cancer.dk).

 

Er det en fordel at købe økologisk kød?

Forskningen kan ikke bevise, at økologisk mad er sundere at spise end de konventionelle fødevarer. Til gengæld er det en kendsgerning, at de økologiske produkter har et lavere indhold af pesticider og tilsætningsstoffer, ofte flere mineraler og antioxidanter, og at de økologiske svin har et lavere indhold af antibiotika (Kilde: Videnskab.dk).

Men er dyrevelfærd vigtigt for dig, så følgende fødevaremærker:

  •   
  •  
  •  (Indtil videre indbefatter mærket kun grise og fjerkræ).

Mærkerne er din garanti for, at dyrene er opdrættet med fokus på god dyrevelfærd. Mærket “anbefalet af dyrenes beskyttelse” stiller ofte større krav til dyrevelfærd end ø-mærket gør.

 

Læs også artiklen “Sådan spare du penge på dyrevelfærd”

 

Mindre kød i kurven er også mere klimavenligt

Begrænser vi os til kun at spise rødt kød, dvs. okse-, kalve-, svine- og lammekød, to- tre gange om ugen som anbefalet, så forebygger vi ikke blot sygdomme som kræft, men vi belaster også klimaet mindre. Okse- og lammekød ligger nemlig sammen med gul ost, oppe i toppen af klimapyramiden. Bytter du endda noget af dit okse og lammekød ud med danske rodfrugter eller bælgfrugter, så er gevinsten stor. Tørrede bønner, ærter (kikærter, flækærter m.m.), linser og andre bælgfrugter har nemlig en klimabelastning, som er næsten 50 gange lavere end oksekød. (Kilde: Tænk.dk)

Læs også Guide: Sådan spiser du mere klimavenligt