Forskellige nødder og mandler

Shutterstock

Gode råd til indkøb – Nødder

Som udgangspunkt anbefales det, at vi ikke vælger nødder og mandler med smag såsom honningnødder og saltnødder. Men er du alligevel glad for saltnødder, så læs her, hvilke du kan vælge.

 

Hold igen med paranødder og pistacienødder

For at sikre dig flest mulige næringsstoffer er det altid en god idé at variere mellem de forskellige nødder. Dog anbefaler Sundhedsstyrelsen, at vi holder igen med at spise for mange paranødder og pistacienødder, da disse nødder kan indeholde toksiner fra skimmelsvampe. Læs mere på Fødevarestyrelsens side om aflatoxiner.

 

Vælg primært neutrale nødder 

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi primært vælger usaltede eller saltede nødder med højst 0,8 g salt pr. 100 g.

De fleste saltede nødder og mandler har et saltindhold, som ofte ligger på over det dobbelte af den anbefalede mængde, men der findes nogle få eksempler på produkter, som holder sig inden for anbefalingen. Det kunne fx være disse to produkter i Coops eget mærke, der kan købes i Coopbutikker som Fakta, Superbrugsen og Kvickly. De indeholder 0,8 g salt pr. 100 g.

Det kunne også være saltmandlerne fra Kims, som indeholder 0,7 g salt pr. 100 g.

mandler og cashewnødder med lidt salt fra coopsaltede mandler med lidt salt fra Kims
Foto: Fødevareguiden

Dog skal det understreges, at Sundhedsstyrelsen også anbefaler, at vi holder igen med ristede mandler, da ristede mandler kan indeholde akrylamid. Det kunne være produkter som disse. Læs mere på Fødevarestyrelsens side om akrylamid i fødevarer.  

 

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?