Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Shutterstock

Gode råd til indkøb- Sukker

Dextrose, sukrose og laktose er bare nogle af de betegnelser, som du vil kunne støde på i ingredienslisten. Alle er ord for sukker. 

Produkter såsom slik og kage ved de fleste nok, at de indeholder meget sukker, men at ketchup, dressing, morgenmadsprodukter og yoghurt også skjuler meget sukker, det er der nok ikke så mange, som tænker over.

Bliv her klædt på til at spotte sukkeret i dine varer samt at vurdere, hvor meget sukker det er okay, at en vare indeholder.

 

Find sukkeret på næringsdeklarationen

Næringsdeklarationen fortæller dig, hvor meget sukker varen indeholder pr 100g. Sukkerindholdet finder du altid lige nedenunder kulhydrat “Heraf sukkerarter”. Se her

Foto: Fødevareguiden

Men 8,7 g sukker pr 100g er det for meget? For at kunne vurdere dette, så skal du jo vide, hvad retningslinjerne for sukker i en given fødevare er.

Fødevarestyrelsen har lavet retningslinjerne for et maksimalt sukkerindhold i nogle fødevaregrupper såsom syrnede mælkeprodukter, brød, morgenmadsprodukter, færdigretter, kød- og fiskeprodukter. Du kan se anbefalingerne for sukker i de forskellige fødevaregrupper i indkøbsguiden. Her vil blandt andet kunne se, at anbefalingen for sukker i yoghurt med frugt, er 4 g sukker pr. 100 g.

 

Nøglehulsmærket

Vælger du ikke at læse næringsdeklarationen, kan du altid kigge efter nøglehulsmærket. Mærket viser dig vej til varer med mindre sukker. Læs mere om mærket her.

 

Find typen af sukker i ingredienslisten

Ingredienslisten fortæller dig hvilken slags sukker produktet indeholder. Nogle gange skal man dog vide, hvad man skal kigge efter, da sukkeret kan skjule sig under mange forskellige navne. Se her:

  • Sukker / rørsukker / sukrose / sakkarose
  • Glukose/dextrose/druesukker
  • Frugtsukker/fruktose
  • Maltsukker/maltose
  • Mælkesukker/laktose
  • Honning
  • Sirup
  • Isoglukose (high Fructose Corn Syrup (HFCS))
  • Invertsukker
  • Glukosesirup

En god tommelfingerregel er, at står der en betegnelse for sukker, fx. Maltose, som en af de første 3-4 ting på ingredienslisten, er sukkerindholdet for højt. Ingredienslisten skal nemlig begynde med det produkt, der er mest af i varen.

 

Vær opmærksom på fødevarer med skjult sukker

Der findes en masse varer på hylderne, som er fyldt med skjult sukker. Dette gælder også varer, hvor emballagen ellers giver os et indtryk af varen som både sund og naturlig. Husk også at de økologiske varianter indeholder lige så meget sukker som de ikke økologiske produkter.

Varer du skal være særlig opmærksom på, er:

  • Saftevand
  • Juice (både grøntsags- og frugtjuice indeholder en masse frugtsukker)
  • Yoghurt med frugt (ofte almindelig sukker og frugtsukker)
  • Morgenmadsprodukter såsom mysli, flakes, granola m.fl.
  • Myslibarer
  • Kiks
  • Figenstænger og frugtpålæg (primært frugtsukker)
  • Ketchup, remoulade, sennep, dressing

 

Fx så indeholder:

    •                       (Foto. Beauvais.dk) Denne ketchup 18 g sukker pr. 100 g. Omregnet til dl så giver det 21,6 g sukker i 1 dl ketchup. Hele flasken (1 liter) indeholder dermed 180 g sukker svarende til 90 sukkerknalder
    • (Foto: Coop.dk) Denne hvidløgsdressing 13 g sukker pr. 100 g. Omregnet til dl så giver det 15,6 g sukker i 1 dl dressing. Det betyder, at hele flasken (225 g) indeholder 29 g sukker, hvilket svarer til 14,5 sukkerknalder
    • (Foto: Orkla.dk) Denne søde franske sennep 20 g sukker pr. 100 g. Det betyder, at hele flasken (425 g) indeholder 85 g sukker svarende til 42,5 sukkerknalder

 Kilde: DTU Fødevareinstituttets rapport “Mål, vægt og portionsstørrelser på fødevarer”

 

Slik, kage, chokolade, is m.m. bidrager til mest sukker

Foto: Shutterstock

Det kommer næppe bag på nogen, at søde sager bidrager med det meste af det sukker vi spiser. Nedenfor kan du se eksempler på indholdet af sukker i søde sager, og sammenholde det med de 55g/70g sukker som det max anbefales at indtage om dagen. Husk, at udover det sukker du får fra søde sager, så er der også en del skjult sukker i den mad vi spiser, samt i vores drikkevarer. Se mere om det længere nede på siden.

Sukkerindhold gram, pr. 100 gram

Slik

  • Lakrids indeholder  40-50 g sukker*
  • Vingummi indeholder 40 g sukker*
  • Chokolade indeholder 50-60 g sukker
  • Bolcher indeholder 80 g sukker
  • Karameller indeholder 50 g sukker

*For at få billede af hvor meget det er, så er der 135g i de almindelige Haribo poser fx Piratos eller vingummibamser.

Drikke

  • Sodavand 10 g sukker, svarende til ½ l sodavand indeholder 50 g sukker
  • Saftevand 10 g sukker, svarende til 2 dl saftevand indeholder 20 g sukker

Kager og is

  • Kager indeholder 15-30 g sukker
  • Småkager (3 stk) indeholder 9 g sukker
  • Is indeholder 20 g sukker

(Kilde:Fødevarestyrelsens pjece “Du er måske for sød”)

 

Er noget sukker bedre end andet?

Foto: Shutterstock

Der findes mange former for sukker, bl.a.:

  • Rørsukker
  • Brun farin
  • Flormelis
  • Perlesukker
  • Kokossukker
  • Palmesukker
  • Honning
  • Sirup og mange flere

Det er dog fuldstændig underordnet, hvilken type sukker du vælger. Alle former for sukker vil have nogenlunde samme effekt på kroppen, og de indeholder næsten det samme antal kalorier.

Økologi gør heller ikke nogen forskel for din krop rent sundhedsmæssigt, men du vil måske opnå en bedre smag.