Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Hvad betyder kostrådet?

Der ligger jo egentlig tre råd i et:

  • Spis varieret
  • Spis ikke for meget
  • Vær fysisk aktiv

Rådet om at spise varieret handler om, at vi danskere er blevet bedre til at spise frugt og grønt og fuldkorn. Men vi spiser stadig for lidt fisk og grønsager, og for meget mad med for stor en mængde sukker og mættet fedt (Kilde:Altomkost.dk).

Kostrådet har også fokus på, at man skal være opmærksom på ikke at spise for meget mad – altså ikke spise mere mad end kroppen egentlig har brug for, for at holde sig igang.

Rådet om at være mere fysisk aktiv har fokus på, at man skal motionere hver dag i mindst 30 min.  Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge udover almindelige, kortvarige dagligdagsaktiviteter, såsom at gå ud med skraldet.

Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. (Kilde:Sundhedsstyrelsen)

 

Hvad er baggrunden for kostrådene?

Budskabet om at spise en varieret kost handler om at have fokus på, at vores krop har brug for at få dækket behovet for forskellige næringsstoffer. Det vil sige fedt, kulhydrat, protein m.m. samt forskellige vitaminer og mineraler. Det er for at forebygge kostrelaterede mangelsygdomme som fx. skørbug fra mangel på c-vitamin. Kroppen er så forunderlig, at den selv kan danne nogle af næringsstofferne, hvis de ikke kommer fra maden, eller hvis der ikke kommer nok fra maden. Men kroppen er ikke i stand til at danne dem alle eller i tilstrækkelige mængder. Derfor er der mange næringsstoffer, som kroppen er afhængig af, som skal være i den mad, vi spiser. (Kilde:Videnskab.dk) (Kilde:Altomkost.dk)

Spis ikke for meget sætter fokus på, at forebyggelse af overvægt tit også handler om mængden af mad og ikke kun typen af mad. Man stræber efter, at folk undgår overvægt, da det øger risikoen for en række livsstilssygdomme såsom hjerte/kar-sygdomme.

Rådet om at være fysisk aktiv læner sig op ad rådet om ikke at spise for meget. Det handler ligeledes primært om at undgå, at man bliver overvægtig og samtidig styrke ens mentale og fysiske velvære.

 

Hvad vil det egentlig sige at spise varieret?

Sundhedsstyrelsens råd om, at vi skal spise varieret, efterlader os forbrugere lidt i “ingenmandsland”. Det er et meget ukonkret råd, som nok bliver fortolket meget forskelligt, alt afhængig af, hvem du spørger.

Fødevareguiden har derfor kontaktet Fødevareministeriet for at få deres klare definition på, hvad varieret kost er, og hvordan man rent praktisk skal efterleve det. Men svaret var, at de ikke har en klar definition, på hvad varieret kost er, og ej heller nogle klare retningslinjer for, hvordan man rent praktisk spiser varieret. 

Ønsker du alligevel at forsøge at spise varieret, men har brug for en nem og overskuelig rettesnor, så er hjælpen måske at hente ved at vende blikket mod en gammel klassiker: Madpyramiden.

 

Madpyramiden

Madpyramiden eller Kostpyramiden, som den også kaldes, fylder 42 år i år. Netop fordi den har nogle år på bagen, har den været revideret i flere omgange, så den altid følger de nyeste anbefalinger.

Madpyramiden er udarbejdet på baggrund af de officielle anbefalinger, og  det faglige grundlag er udviklet i samarbejde med blandt andet DTU, Fødevareinstituttet, Fødevareøkonomisk Institut, LIFE, Københavns Universitet og Nationalt Videncenter for Fødevarer og Sundhed.

Troværdigheden ligger derfor højt, og det kan derfor være en god guideline.

 

Madpyramiden – hvordan skal den forstås?

Madpyramiden er inddelt i 3 lag, hvor man bør spise:

  • Mest af de fødevarer der er i største felt i bunden (grøntsager, rugbrød, havregryn mfl.)
  • Mindre af fødevarerne i det midterste felt (hvidt brød, pasta, frugt)
  • Mindst af de fødevarer der ses i toppen (kød, æg, olie, smør).

Desuden er madpyramiden opbygget sådan, at du også indenfor for hvert lag bør spise mest af fødevarerne i bunden og mindst af fødevarerne i toppen, så du eksempelvis oftere vælger de grove grøntsager, såsom gulerødder, kål og bønner, frem for salat, agurk og tomater.

Det er ikke meningen, at vi skal forsøge at presse alle kategorier i den rigtige mængde ind i vores dagskost hver eneste dag. Vi skal derimod bruge kostpyramiden som en rettesnor. Forsøger vi over en periode på 1 uge eller 14 dage at spise fra alle lag af kostpyramiden og i de nogenlunde rigtige mængder, så er vi godt i gang med en sund og varieret kost.