Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at
Foto: Fødevareguiden

Hvad er et fødevaremærke?

Et fødevaremærke er egentlig en form for anprisning, en slags reklame. Fødevaremærket er ofte et logo, som sidder på færdigpakkede fødevarer. Mærkerne indikerer krav til forhold som f.eks. dyrevelfærd, produktionsmetoder, ernæring m.m.

 

Hvilke varer kan få et fødevaremærke?

Overordnet er kriteriet for alle fødevaremærker, at varen reelt skal adskille sig fra standardvaren, eksempelvis i forhold til sundhed eller dyrevelfærd. For dig betyder det, at det burde være blive lettere at spotte en kvalitetsvare.

I dag møder du over 50 fødevaremærker i supermarkederne, der alle står for noget forskelligt. Det kan derfor godt rejse spørgsmålet om, hvorvidt fødevaremærker i dag egentlig er et kvalitetsstempel og ikke blot et blikfang.

Kvaliteten af mærkerne hænger ofte sammen med hvem der står bag mærkerne og kontrollen af mærkerne.

For at du kan blive guidet frem til et reelt kvalitetsprodukt, så er det derfor vigtigt for dig at kende til forskellen på de forskellige typer af mærker.

 

3 typer af fødevaremærker

Man skelner nemlig mellem 3 typer af fødevaremærker:

  • Offentlige fødevaremærker
  • Private fødevaremærker
  • Private labels (varemærker)

 

Offentlige fødevaremærker

De officielle danske fødevaremærker er udarbejdet af den danske stat – som regel med Fødevareministeriet i spidsen. De officielle mærker er bestemt ved lov, både når det gælder kontrollen og kriterier for mærket.

I dag findes der 4 officielle danske fødevaremærker, som du kan støde på i supermarkederne:

  • Ø-mærket – det danske økologimærke  
  • Nøglehulsmærket
  • Fuldkornsmærket
  • Bedre dyrevelfærd

 

Private fødevaremærker

De private fødevaremærker er primært udviklet eller anerkendt af interesseorganisationer/NGOer. Nogle private mærker er udviklet i samarbejde med, eller støttet af, en offentlig myndighed.

Blandt de private fødevaremærker finder du f.eks:

    • Fair Trade mærket  
    • MSC mærket
    • Anbefalet af Dyrenes beskyttelse

 

Private labels

Private labels også kaldet varemærker er et privat brand, som nogle virksomheder eller detailhandlere har udviklet til deres egne produkter. Virksomheden fastsætter selv kriterier for mærket, og de står også selv for kontrollen.

Eksempler på private varemærker er f.eks:

  • Änglamark -Coop
  • Minirisk – Fakta  
  • Princip – Føtex og Bilka –
  • Levevis – Dansk Supermarked  
  • Grøn balance – Spar, Superbest, KIWI m.fl.  
  • Dyrevelfærdsmærket – Coop 

Står du med en vare, som kun har et varemærke så skal du være kritisk i forhold til den “øgede” kvalitet. Vurder i stedet for varens kvalitet ud fra varedeklarationen bagpå og sammenlign eventuel med en lignende vare, også i forhold pris. Ofte betaler du mere for en vare med et varemærke.

En del varer har både et varemærke og et officielt fødevaremærke og her stiger troværdigheden stiger pga det officielle mærke.

Læs også artiklen “Er fødevaremærker en hjælp for mig?”