Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
brev
fodevare
vidste_du_at
varer med forskellige fødevaremærkerFoto: Fødevareguiden

Hvad er et fødevaremærke?

Et fødevaremærke er egentlig en form for anprisning, en slags reklame. Fødevaremærket er ofte et logo, som sidder på færdigpakkede fødevarer. Mærkerne indikerer krav til forhold som f.eks. dyrevelfærd, produktionsmetoder, ernæring m.m.

 

Hvilke varer kan få et fødevaremærke?

Overordnet er kriteriet for alle fødevaremærker, at varen reelt skal adskille sig fra standardvaren, eksempelvis i forhold til sundhed eller dyrevelfærd. For dig betyder det, at det burde være blive lettere at spotte en kvalitetsvare.

Kvaliteten af mærkerne hænger dog ofte sammen med hvem der står bag mærkerne og kontrollen af mærkerne.

For at du kan blive guidet frem til et reelt kvalitetsprodukt, så er det derfor vigtigt for dig at kende til forskellen på de forskellige typer af mærker.

 

3 typer af fødevaremærker

Man skelner nemlig mellem 3 typer af fødevaremærker:

  • Offentlige fødevaremærker
  • Private fødevaremærker
  • Private labels (varemærker)

 

Offentlige fødevaremærker

De officielle danske fødevaremærker er udarbejdet af den danske stat – som regel med Fødevareministeriet i spidsen. De officielle mærker er bestemt ved lov, både når det gælder kontrollen og kriterier for mærket.

I dag findes der 5 officielle danske fødevaremærker, som du kan støde på i supermarkederne:

  • Ø-mærket – det danske økologimærke  
  • Nøglehulsmærket
  • Fuldkornsmærket
  • Bedre dyrevelfærd
  • NaturSkånsom

 

Private fødevaremærker

De private fødevaremærker er primært udviklet eller anerkendt af interesseorganisationer/NGOer. Nogle private mærker er udviklet i samarbejde med, eller støttet af, en offentlig myndighed.

Blandt de private fødevaremærker finder du f.eks:

    • Fair Trade mærket  
    • MSC mærket
    • Anbefalet af Dyrenes beskyttelse

 

Private labels

Private labels også kaldet varemærker er et privat brand, som nogle fødevarevirksomheder eller detailhandlere har udviklet til deres egne produkter. Virksomheden fastsætter selv kriterier for mærket, og de står også selv for kontrollen.

Eksempler på private varemærker er f.eks:

  • Änglamark -Coop
  • Minirisk – Fakta  
  • Princip – Føtex og Bilka –
  • Levevis – Dansk Supermarked  
  • Grøn balance – Spar, Superbest, KIWI m.fl.  
  • Dyrevelfærdsmærket – Coop 

 

Læs også artiklen “Er fødevaremærker en hjælp for mig?”