Hvilke fødevarer indeholder umættet fedt?

De bedste kilder til de sunde umættede fedtstoffer findes i planteverdenen. Det betyder, at det bedste for dit barn er at få fødevarer såsom planteolier, nødder, mandler, fuldkorn og avocado.

 

Man kan dele umættet fedt op i to hovedtyper, nemlig enkeltumættet og flerumættet.

Enkeltumættet fedt

Enkeltumættet fedt findes bl.a. i:

  • Olivenolie og rapsolie
  • Mandler, hassel-, cashew- , jord- og pecannødder
  • Avocado
  • Bløde og flydende margariner

Det anbefales, at vi spiser mest af de enkeltumættede fedtstoffer (10-15 %).

Flerumættet fedt

Flerumættet fedt findes bl.a. i:

  • Fed fisk, som fx laks, sild, makrel, hellefisk, sardiner (omega-3- fedtsyrer*)
  • Solsikke-, majs-, vindruekerne-, valnødde-, tidsel- og hørfrøolie
  • Valnødder og pinjekerner
  • Bløde og flydende margariner

*Den type omega-3, som findes i fede fisk, er de typer som hedder EPA og DHA.

Det anbefales, at vi spiser mindre af de flerumættede fedtstoffer (5-10%) end af de enkeltumættede fedtsyrer

(Kilder:Altomkost.dk og Foodcomp.dk)

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?