Saltindholdet – skal jeg forholde mig til det?

Salt dækker både over det tilsatte salt og de små mængder salt, der naturligt er i fødevaren.

Salt er nødvendigt for kroppen, men i en begrænset mængde. Salt indeholder natrium, og for meget natrium kan være med til at hæve blodtrykket. Undersøgelser viser, at salt kan øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme uafhængigt af blodtrykket.

I Danmark får både børn og voksne alt for meget salt dagligt.

Forklaringen skal primært findes i alle de færdigpakkede fødevarer vi spiser, og ikke så meget i hvor meget salt vi selv tilsætter vores mad. Fødevareindustrien er nemlig ansvarlig for 80% af alt det salt, vi får til daglig (DTU fødevareinstitut). Læs mere om anbefalingerne for salt til børn og voksne her (link her til “Fødevare og sundhed-voksne” “Spis mindre salt og “Fødevare og sundhed- Børn” “Begræns salt til bør” )

Læs også artiklen “Dit barn får for meget salt og det er skadeligt” (Link til den)

Hvem kan have glæde af fokus på saltindholdet i madvarer?

  • Alle voksne, som ønsker at forebygge forhøjet blodtryk, blodpropper i hjertet og hjerneblødninger
  • Alle voksne, som allerede har forhøjet blodtryk, er over 65 år, eller er overvægtige. Disse grupper har en øget følsomhed overfor salt (kilde: hjerteforeningen.dk)
  • Alle voksne, som køber madvarer til børn, idet børn har brug for meget mindre salt end voksne – salt skader også børn.

Få indkøbsguiden her, og bliv klogere på hvor meget salt man max anbefaler i de forskellige madvarer.

8 ugers online kursusforløb

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Giver jeg nu mit barn den rette mad?
• Hvorfor må børn ikke få riskiks, dåsetun og rosiner?
• Bliver mit barn kræsent?
• Får mit barn grøntsager nok?