Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Kogte hvedekerner med karljohansvampe

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Foto: Løgismose.dk

Kogte hvedekerner med karljohansvampe

OBS: Denne varer er ifølge Løgismose udgået (Januar 2019)

Fokuspunkter

  • Kogte hvedekerner klar til brug
  • Hvedekerner har et højt kostfiber- og proteinindhold, som giver mæthed
  • Kostfiberindholdet i produktet er dog halveret sammenlignet med rå hvedekerner, hvilket . sandsynligvis skyldes kogning og produktets høje vandindhold
  • Hvedekerner er et fuldkornsprodukt, da hele kernen er med.
  • Hvedekerner indeholder mange vitaminer og mineraler
  • Hvedekerner er et mere klimavenligt valg end ris
  • Produktet er dansk produceret
  • Emballagen er af glas, hvilket generelt er et bedre kemivalg end dåser
  • Produktet er dyrt – koster 22 kr. for et glas med 350 g drænet vægt

 

Produktets særlige egenskab og anvendelse

Det særlige ved produktet er, at hvedekernerne er kogte og dermed klar til at bruge med det samme fx som alternativ til ris, fyld i suppe, i salater, i brød, i risotto m.m. Har du fået lyst til at kaste dig ud i at bruge hvedekerner mere i din madlavning, så kan du blandt andet få inspiration her på Løgismoses hjemmeside 

 

Markedsføringen af produktet

På Løgismoses hjemmeside og på produktet markedsføres produktet med, at det er 100 % vegansk. Produktet bærer blandt andet et lille mærke fra Dansk vegetarisk forening 

 

Hvad består produktet egentlig af?

61 % hvedekerner*, bouillon (vand, salt, karljohansvampe*, ristet løg*, tomatpulver*) *=økologisk

 

Næringsstofindholdet

Næringsstoffer

Næringsværdi pr. 100 g

Energi 882 kJ/211 kcal
Fedt 1,3 g
– heraf mættede fedtsyrer 0,2 g
Kulhydrater 46 g
– heraf sukkerarter 0,5 g
Protein 6,9 g
Kostfibre 5,8 g
Salt 0,46 g

Kilde: Løgismose.dk

Anbefalingerne for næringsstofindholdet

Sundhedsstyrelsen har lavet anbefalinger for, hvordan næringsstofindholdet bør være, for at et produkt ernæringsmæssigt er optimalt. Lever produktet op til disse krav, kan det få Nøglehulsmærket og/eller “vælg fuldkorn først”-mærket. Produktet her går ind under kategorien “mel, gryn og ris” (Kilde: Bekendtgørelse om anvendelse af Nøglehulsmærket på fødevarer m.v. )

Her ser anbefalingerne således ud:

Kostfibre: Indholdet skal mindst være 6 g pr. 100 g. Kostfiberindholdet er i produktet her 5,8 g pr. 100 g. Kostfiberindholdet i hvedekerner er normalt over anbefalingerne nemlig 11 g pr. 100 g. Men grundet det høje vandindhold, bliver kostfiberindholdet halveret (5,8 g kostfibre pr. 100 g), og det er sandsynligvis årsagen til, at produktet hverken har Nøglehulsmærket eller “vælg fuldkorn først”-mærket.

 

Varen er for dig som…

  • Ønsker et produkt, som er klar til brug med det samme
  • Gerne vil have et mere klimavenligt alternativ til ris
  • Ønsker et alternativ til ris, som ikke indeholder uorganisk arsen. Ris og især fuldkornsris indeholder kræftfremkaldende uorganisk arsen. Derfor er det godt at variere med tilbehøret, især hvis der er børn i husstanden. Børn får nemlig hurtigt for meget uorganisk arsen. Hvedekerner kan derfor være gode at variere med. Læs mere om uorganisk arsen i ris og risprodukter her.

 

Varen er ikke for dig som…

  • Ønsker et billigt produkt
  • Ønsker et produkt, som du let kan købe de fleste steder. Produktet forhandles nemlig kun i Netto
  • Ønsker det optimale næringsstofindhold fra hvedekerner. Gør du det, så skal du nemlig købe dem ukogt. Så vil du få et produkt, som giver en god mæthed grundet det høje indhold af kostfibre og proteiner. Se her
    • Hvedekerner indeholder 11 g kostfibre og 11,5 g protein pr. 100 g.
    • Brune ris indeholder 4,2 g kostfibre og 9,5 g protein pr. 100 g
    • Polerede ris (jasminris og basmatiris) indeholder 0,7 g kostfibre og 8,8 g protein pr. 100 g

(Kilde:foodcomp)

 

Fordele ved produktet

  • Det er et fuldkornsprodukt. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi øger indtaget af fuldkorn, da det blandt andet indeholder sundhedsfremmende stoffer, som er med til at forebygge type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme og visse former for kræft. Læs mere om fuldkorn her. 
  • Hvedekerner har et højt indhold af vitaminer og mineraler. Hvedekerner indeholder blandt andet vitaminerne E og B og mineralerne kalium, magnesium, fosfor, jern, zink, jod og selen (Kilde: foodcomp.dk)
  • Økologisk. Det minimerer risikoen for pesticidrester (sprøjtegifte), ifht. hvis hvedekernerne ikke var økologiske. DTU har nemlig ofte fundet pesticidrester i konventionelt mel, korn og gryn (Kilde: DTU Fødevareinstitut rapport “Pesticide Residues – Results from the period 2004-2011”)
  • Lav klimabelastning ifht til ris. Jeg antager, at hvedekerner har nogenlunde samme klimabelastning som havregryn. Deres klimabelastning er udregnet til 0,8 g CO2e-udledning pr. kg vare. Ris derimod har en klimabelastning på 3,3 g CO2e-udledning pr. kg vare. Læs mere her i denne tabel over de forskellige fødevares klimabelastning 
  • I og med, at produktet også er dansk produceret, så er der heller ingen klimabelastning som følge af transport
  • Produktet er opbevaret i glas i stedet for dåse. Glas er generelt et bedre kemivalg end dåser. Selve glasset overfører nemlig ikke problematiske stoffer til den konserverede mad. Glassets låg kan dog i nogle tilfælde indeholde bisphenol A. Bisphenol A er et af de stoffer, som EU vurderer, er hormonforstyrrende i mennesker. Stil derfor altid glasset her oprejst på hylden, så maden ikke er i langvarig kontakt med låget (Kilde:Tænk.dk).
  • På trods af at kernerne ligger i bouillon, så er saltindhold ikke så højt (0,4 g salt pr. 100 g ). Med en produkttype som denne kunne man godt have frygtet et meget højt saltindhold. Til sammenligning så er saltindholdet i cupnudler ofte på 5 g salt pr. 100 g.

 

Ulemper ved produktet

  • Dyrt. Det koster 22 kr. for 320 g. En pose økologiske hvedekerner med 1 kg koster ca. 25 kr.
  • 40 % af produktet består af vand. Det betyder dermed, at den samlede næringsværdi af produktet falder, fordi det så at sige bliver “fortyndet”. Både kostfiber- og proteinindholdet bliver på denne måde halveret.
  • Tilgængeligheden er ikke så stor, fås kun i Netto

 

Pris

ca. 22 kr.

 

Hvor kan varen købes

Netto

 

Alternativer

Variant uden smag

Produktet her er, som sagt, tilsat bouillon med blandt andet karljohansvampe, hvilket giver produktet smag. Ønsker du i stedet for et produkt, som er neutralt i smagen, så har Løgismose lavet et tilsvarende produkt, bare med kogte speltkerner i en neutral saltlage. Ernæringsmæssigt så er speltkerner lige så optimale som hvedekerner. Prisen for de kogte speltkerner er den samme som for de kogte hvedekerner, nemlig 22 kr. og forhandles også kun i Netto.

Billigere alternativ

Som sagt, så er en af ulemperne ved produktet prisen. Et billigere alternativ ville være at købe ukogte hvedekerner og koge dem selv. Kogetiden er ca. 25-30 minutter. Hvis du synes, at en af fordelene ved de kogte hvedekerner fra Løgismose netop er, at de er kogte og klar til brug, så kan du købe de ukogte, koge dem, evt. i bouillon, så de får smag, og så smide dem i mindre portioner i fryseren. Når du så skal bruge dem, kan du blot overhælde dem med lidt kogende vand fra elkedlen, lade stå et øjeblik, og så er de klar til brug.

 

Billederne er fra hjemmesiderne Løgismoses.dk og vegetarisk.dk