Hvorfor dette kursus?

Alt det, dit barn spiser og drikker, har en afgørende betydning for dit barns trivsel og udvikling. Maden har nemlig direkte indflydelse på dit barns velbefindende her og nu, men den har også betydning for, hvordan dit barn vokser og udvikler sig i helt bogstavelig forstand.

Og så har maden indflydelse på, om dit barn udvikler sygdomme senere i livet.

Noget mad kan nemlig forebygge livsstilssygdomme såsom overvægt, hjerte-kar-sygdomme og kræft, hvorimod noget mad kan indeholde problematisk kemi fx tungmetaller, sprøjtemidler, naturlige giftstoffer, tilsætningsstoffer m.m., som fx kan skade udviklingen af dit barns hjerne, skabe ubalance i dit barns hormonsystem eller øge risikoen for kræft.

Kender du til disse bekymringer?

Nikkede du genkendende til en eller flere af bekymringerne, og har du et barn mellem seks måneder og tre år?

Jamen, så er dette online videokursus måske lige noget for dig!

Kursets 9 moduler

Hvad lærer du i dette online kursus?

Hvad er gevinsterne for dig?

Kursets indhold og formidlingsform har jeg nøje valgt for at skabe de bedste betingelser for, at du efter kurset…

Indholdet i kursets 9 moduler

Kurset består af ni moduler, og du kan her læse om, hvad hvert modul handler om, og hvad du lærer

Når dit barn er 9-12 måneder, kan det stort set spise med af familiens mad til alle måltider, og der skal som udgangspunkt ikke tages specielle hensyn ……og så alligevel.
Nogle madvarer kan nemlig være skadelige for dit lille barn, enten nu og her eller senere i livet.

Men hvorfor er der noget mad, som er mere skadeligt for spædbørn og små børn end for voksne?

Ja, det lærer du alt om i modulet her, hvor jeg fortæller dig om udviklingen af dit barns krop og hjerne, og hvordan skadelig kemi i vores mad kan gå ind og forstyrre dit barns udvikling, og hvilke konsekvenser det kan have.

Især i de første par leveår er det alfa og omega, at dit barn får de næringsstoffer, som det har brug for, for at kroppen og hjernen udvikler sig, som de skal. Det stiller store krav til maden og sammensætningen af den.

I modulet lærer du derfor om de makronæringsstoffer, som dit barn har brug for, dvs. fedt, kulhydrat og protein, hvor meget det har brug for, og hvordan du sikrer, at dit barn får det.

Du vil også lære, hvilke mikronæringsstoffer som dit barn har brug for, dvs. vitaminer og mineraler, og hvilke madvarer som bidrager med netop disse mikronæringsstoffer.

Til modulet hører blandt andet en A4-plakat med tre billedforslag dit barns daglige proteinbehov afhængig af dets alder.


Når dit barn er omkring 5-6 måneder, begynder det at få mad med ske som supplement til mælken. Få måneder senere sidder barnet ved middagsbordet i sin høje stol og spiser selv − den samme slags mad som resten af familien.
I modulet bliver du derfor guidet til, hvordan I kommer godt i gang med maden, og hvilken mad, som er god startermad.
Om vores børn får mad nok, er en bekymring de fleste af os kender til. Derfor får du gode råd til, hvordan du sikrer dig, at dit barn får energi og mad nok.

I modulet vil jeg også gennemgå Danmarks syv officielle kostråd, som alle raske fra to år og opefter anbefales at følge. Jeg fortæller dig også, hvordan du med fordel kan tage afsæt i rådene, hvis dit barn er under to år.
Modulet indeholder også videoen “Frugt og grønt”, hvor jeg blandt andet fortæller dig om anbefalinger for frugt og grønt til børn og kommer med forslag til fem grøntsager, som du kan prøve at introducere for dit barn.

Til modulet hører blandt andet en A4-plakat med liste over de fine og grove grøntsager, samt billeder af den anbefalede daglige grøntsagsmængde til børn i forskellige aldre

I modulet får du viden om, hvilke madvarer du skal være særlig opmærksom på, kan skade dit barn her og nu eller i fremtiden, og hvorfor. Grunden til at nogle madvarer kan være skadelige for dit barn, er, at de fx indeholder rester af sprøjtemidler, naturlige svampegifte og bakterier, miljøforurening, problematiske tilsætningsstoffer, eller fordi de har en form, som kan være farlig for små børn.

Til modulet hører blandt andet en A4-plakat med liste over samtlige fødevarer, du skal være særlig opmærksom på, samt liste over grøntsager med højt og lavt indhold af nitrat.

 

 Modulet har fokus på morgenmad, hvor du blandt andet lærer om den bedste begyndergrød, og hvad du skal være opmærksom på, hvis du vælger at købe grødpulver til dit barn. Du vil også lære, hvordan du vælger de bedste morgenmadsprodukter til dit barn, og hvad der er godt at være opmærksom på, hvis du vælger at give dit barn brød om morgen.

I dette modul handler det om dit barns frokost, hvor jeg har særlig fokus på brødmåltidet, da det ofte er det, som mange forældre vælger, så snart barnet er stort nok til at spise brød.

Ernæringsmæssigt kan brødmåltider også sagtens være en virkelig god idé, men det afhænger bestemt af, hvad du kommer på brødet.

Derfor lærer du i modulet her om de sundhedsmæssige udfordringer ved brødmåltidet, og hvordan du laver de sundeste madder til dit barn.

Her vil du blive introduceret til Fødevarestyrelsens madpakkehånd, som er et supergodt redskab til at få lavet sunde madder, og så vil du også få eksempler på “Ti sunde flade”, som du også finder som udprint, lige til at hænge på køleskabet.

 I modulet her er fokus på aftensmaden, hvor jeg tager udgangspunkt i en tallerken med sovs, kartofler, grønt og frikadeller og fortæller dig om vigtigheden af at huske på at få både fedt, kulhydrater og proteiner på tallerkenen, og hvordan du kan variere mellem de forskellige protein- og kulhydratrige madvarer

Som diætist oplever jeg, at mange forældre tænker mellemmåltider til børn som en “god idé”, fordi de er det for os voksne. Men for små børn er mellemmåltider ikke blot en “god idé”, men helt afgørende for dit barns udvikling og vækst.

I modulet lærer du, hvorfor mellemmåltider er helt afgørende for dit barn, og hvordan du så sammensætter mellemmåltiderne, så de er optimale for dit barn.

Jeg viser dig desuden 12 forskellige forslag på mellemmåltider, som du også finder som udprint, lige til at hænge på dit køleskab.


Bekymrer du dig også om, at dit barn bliver så kræsent, at det kun vil spise pasta eller kød, og at grøntsager er noget, som du skal skjule i frikadellefarsen?

Denne bekymring fyldte i ethvert tilfælde meget hos mig, og det oplever jeg bestemt også, at den gør hos andre forældre.

I modulet her lærer du derfor om, hvilke smagspræferencer dit barn er født med, hvad fødevareneofobi er, og hvad forskellen er på det og kræsenhed.

Du får også nogle redskaber til, hvordan du bedst muligt kan understøtte, at dit barn får en masse madmod.

Når dit barn er 9-12 måneder, kan det stort set spise med af familiens mad til alle måltider, og der skal som udgangspunkt ikke tages specielle hensyn ……og så alligevel.
Nogle madvarer kan nemlig være skadelige for dit lille barn, enten nu og her eller senere i livet.

Men hvorfor er der noget mad, som er mere skadeligt for spædbørn og små børn end for voksne?

Ja, det lærer du alt om i modulet her, hvor jeg fortæller dig om udviklingen af dit barns krop og hjerne, og hvordan skadelig kemi i vores mad kan gå ind og forstyrre dit barns udvikling, og hvilke konsekvenser det kan have.

Især i de første par leveår er det alfa og omega, at dit barn får de næringsstoffer, som det har brug for, for at kroppen og hjernen udvikler sig, som de skal. Det stiller store krav til maden og sammensætningen af den.

I modulet lærer du derfor om de makronæringsstoffer, som dit barn har brug for, dvs. fedt, kulhydrat og protein, hvor meget det har brug for, og hvordan du sikrer, at dit barn får det.

Du vil også lære, hvilke mikronæringsstoffer som dit barn har brug for, dvs. vitaminer og mineraler, og hvilke madvarer som bidrager med netop disse mikronæringsstoffer.

Til modulet hører blandt andet en A4-plakat med tre billedforslag dit barns daglige proteinbehov afhængig af dets alder.

Når dit barn er omkring 5-6 måneder, begynder det at få mad med ske som supplement til mælken. Få måneder senere sidder barnet ved middagsbordet i sin høje stol og spiser selv − den samme slags mad som resten af familien.
I modulet bliver du derfor guidet til, hvordan I kommer godt i gang med maden, og hvilken mad, som er god startermad.
Om vores børn får mad nok, er en bekymring de fleste af os kender til. Derfor får du gode råd til, hvordan du sikrer dig, at dit barn får energi og mad nok.

I modulet vil jeg også gennemgå Danmarks syv officielle kostråd, som alle raske fra to år og opefter anbefales at følge. Jeg fortæller dig også, hvordan du med fordel kan tage afsæt i rådene, hvis dit barn er under to år.
Modulet indeholder også videoen “Frugt og grønt”, hvor jeg blandt andet fortæller dig om anbefalinger for frugt og grønt til børn og kommer med forslag til fem grøntsager, som du kan prøve at introducere for dit barn.

Til modulet hører blandt andet en A4-plakat med liste over de fine og grove grøntsager, samt billeder af den anbefalede daglige grøntsagsmængde til børn i forskellige aldre

I modulet får du viden om, hvilke madvarer du skal være særlig opmærksom på, kan skade dit barn her og nu eller i fremtiden, og hvorfor. Grunden til at nogle madvarer kan være skadelige for dit barn, er, at de fx indeholder rester af sprøjtemidler, naturlige svampegifte og bakterier, miljøforurening, problematiske tilsætningsstoffer, eller fordi de har en form, som kan være farlig for små børn.

Til modulet hører blandt andet en A4-plakat med liste over samtlige fødevarer, du skal være særlig opmærksom på, samt liste over grøntsager med højt og lavt indhold af nitrat.

 

Modulet har fokus på morgenmad, hvor du blandt andet lærer om den bedste begyndergrød, og hvad du skal være opmærksom på, hvis du vælger at købe grødpulver til dit barn. Du vil også lære, hvordan du vælger de bedste morgenmadsprodukter til dit barn, og hvad der er godt at være opmærksom på, hvis du vælger at give dit barn brød om morgen.

I dette modul handler det om dit barns frokost, hvor jeg har særlig fokus på brødmåltidet, da det ofte er det, som mange forældre vælger, så snart barnet er stort nok til at spise brød.

Ernæringsmæssigt kan brødmåltider også sagtens være en virkelig god idé, men det afhænger bestemt af, hvad du kommer på brødet.

Derfor lærer du i modulet her om de sundhedsmæssige udfordringer ved brødmåltidet, og hvordan du laver de sundeste madder til dit barn.

Her vil du blive introduceret til Fødevarestyrelsens madpakkehånd, som er et supergodt redskab til at få lavet sunde madder, og så vil du også få eksempler på “Ti sunde flade”, som du også finder som udprint, lige til at hænge på køleskabet.

I modulet her er fokus på aftensmaden, hvor jeg tager udgangspunkt i en tallerken med sovs, kartofler, grønt og frikadeller og fortæller dig om vigtigheden af at huske på at få både fedt, kulhydrater og proteiner på tallerkenen, og hvordan du kan variere mellem de forskellige protein- og kulhydratrige madvarer

Som diætist oplever jeg, at mange forældre tænker mellemmåltider til børn som en “god idé”, fordi de er det for os voksne. Men for små børn er mellemmåltider ikke blot en “god idé”, men helt afgørende for dit barns udvikling og vækst.

I modulet lærer du, hvorfor mellemmåltider er helt afgørende for dit barn, og hvordan du så sammensætter mellemmåltiderne, så de er optimale for dit barn.

Jeg viser dig desuden 12 forskellige forslag på mellemmåltider, som du også finder som udprint, lige til at hænge på dit køleskab.

Bekymrer du dig også om, at dit barn bliver så kræsent, at det kun vil spise pasta eller kød, og at grøntsager er noget, som du skal skjule i frikadellefarsen?

Denne bekymring fyldte i ethvert tilfælde meget hos mig, og det oplever jeg bestemt også, at den gør hos andre forældre.

I modulet her lærer du derfor om, hvilke smagspræferencer dit barn er født med, hvad fødevareneofobi er, og hvad forskellen er på det og kræsenhed.

Du får også nogle redskaber til, hvordan du bedst muligt kan understøtte, at dit barn får en masse madmod.

Indholdet tager afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Som klinisk diætist er det helt naturlig for mig, at min formidling bygger på et fagligt og troværdigt grundlag. Derfor tager indholdet i kurset afsæt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer for mad til spæd- og småbørn mellem seks måneder og to år og de syv officielle kostråd, som anbefales til børn fra to år og opefter samt raske voksne.

Som beskrevet nedenfor, så oplevede jeg selv, da jeg blev mor, at Sundhedsstyrelsens materialer ikke gav mig svar nok på alle mine spørgsmål fx om konkrete fødevarer i supermarkedet.

Derfor er kurset her fyldt med en masse konkrete eksempler og tips for at gøre det lettere for dig at følge Sundhedsstyrelsens råd.

Kort om mig

Jeg hedder Birgitte Mie Hansen, og jeg blev uddannet klinisk diætist tilbage i 2005. Jeg har over 20 års erfaring med at vejlede og undervise i mad og ernæring til primært voksne med specielle ernæringsmæssige behov.

Børneernæring har dog altid haft min særlige interesse, og interessen steg helt naturligt endnu mere, da jeg i 2015 blev mor til min dreng Charlie.

Jeg begyndte at sætte mig meget ind i børneernæring og anbefalingerne for mad til små børn og blev ret frustreret over ikke at kunne finde svar på alle mine spørgsmål. Jeg syntes ikke, den viden, jeg kunne få fra Sundhedsstyrelsen, var fyldestgørende nok – jeg syntes, der manglede noget såsom konkrete eksempler på madvarer.

 Derfor stod jeg tit i den situation, hvor jeg ikke rigtigt helt kunne finde ud af at omsætte Sundhedsstyrelsens råd til varer ude i supermarkedet, og det gjorde mig utryg.

Det var en af årsagerne til, at jeg i 2018 lancerede Fødevareguiden.dk, hvor jeg formidler faglig og objektiv viden om fødevarer.

Jeg har derfor siden 2018 specialiseret mig i fødevarer til børn og voksne og arbejdet målrettet med at formidle min viden, selvfølgelig gennem Fødevareguiden.dk, men også gennem onlinekurser som dette, individuelle samtaler, foredrag og workshops.

 

Hvordan fungerer købet?

Du køber onlinekurset ved at klikke på “køb-knappen” herunder eller på et af de andre links her i kursusbeskrivelsen.

Når du klikker på “køb-knappen”, så ryger du videre til Lumant.dk, som er en platform for onlinekurser, hvor mit kursus ligger.

Du ryger direkte ind på mit kursus, hvor du så trykker på “Køb dette kursus”. Når du har gjort det, bliver du bedt om at oprette dig som bruger og udføre betalingen, og så er du klar til at gå i gang med dit kursus:).

Du vil altid kunne finde dit kursus igen ved at logge ind på Lumants hjemmeside.

Alt, det kræver, er en internetadgang. 

Kurset er dit personlige ege for altid:-) 

Med “personlig ege” menes at det ikke er tilladt at dele med andre, udover din kæreste/partner selvfølgelig:-)

Online kursus om mad til børn

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Hvad må børn egentlig spise og ikke spise?
• Får mit barn grøntsager nok?

-Så er dette online kursus måske lige noget for dig!