Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Paneer

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Paneer

Fokuspunkter

  • Fedtfattig og proteinrig madlavningsost
  • Lavt indhold af salt
  • Indeholder lige så meget protein pr. 100 g som kød og fjerkræ
  • Alternativ til kød i gryderetter
  • Anbefales ikke børn under to år grundet det høje proteinindhold
  • Velegnet til både voksne og børn over to bl.a. andet pga. lavt indhold af salt og fedt

 

Produktets særlige egenskab og anvendelse

Det særlige ved paneer er, at det er en fedtfattig fast ost, som kan anvendes som alternativ til kød i fx gryderetter, på spyd, i burger og sandwich. Har du fået lyst til at kaste dig ud i retter med paneer, kan du blandt andet få inspiration på Arlas hjemmeside.

På Arlas hjemmeside kan man læse dette om produktet “Paneer er en indisk hvid madlavningsost med en fast konsistens. Osten smager ikke af meget i sig selv, men dens meget åbne struktur gør, at den let optager smag fra andre ingredienser. Det gør osten velegnet fx i gryderetter og ved stegning” (Kilde:Arla.dk)

 

Hvad består produktet egentlig af?

Mælk, mælkeprotein, surhedsregulerende middel (citronsyre).

Mælkeproteiner: Der er her tilsat ekstra mælkeproteiner, primært for at gøre konsistensen lidt tykkere. Den mælkeprotein, der tilsættes, stammer fra mælk eller valle, der er et overskudsprodukt ved osteproduktionen. (Kilde: Arla.dk)

 

Næringsstofindholdet

Du kan her se, hvad du får af kalorier, fedt, protein, kulhydrat og salt, hvis du spiser 100 g paneer. Det svarer til lidt over halvdelen, nemlig 112 g.

NæringsstofferNæringsstofindhold pr. 100 g
Energi730 kJ/174 kcal
Fedt8,0 g
-Heraf mættede fedtsyrer5,1 g
Kulhydrat3,2 g
-Heraf sukkerarter3,2 g
Protein22 g
Salt0,1 g

Kilde: Arla.dk

 

Hvad betyder næringsstofindholdet for dig?

Sundhedsstyrelsen har lavet anbefalinger for, hvordan næringsstofindholdet bør være, for at et produkt ernæringsmæssigt er optimalt. Produktet her betegnes som en friskost. Her ser anbefalingerne således ud:

Fedt: Anbefalingerne for fedt lyder på max 5 g pr. 100 g. Som du kan se, indeholder paneer 8 g fedt pr. 100 g, så lidt mere end anbefalingerne. Men sammenlignet med andre oste og kød, som man måske ellers ville bruge, så er paneer stadig et fedtfattigt produkt.

Salt: Saltindholdet anbefales at være max 0,9 g pr. 100 g til voksne. Det betyder, at paneer lever op til anbefalingerne da det indeholder 0,1 g salt pr. 100 g. Det lave saltindhold gør også produktet velegnet til børn, som generelt kun tåler halvt så meget salt som voksne.

 

Varen er for dig som…

  • Ønsker et proteinrigt alternativ til kød
  • Ønsker et fedtfattigt alternativ til kød
  • Ønsker et produkt, som giver en god mæthed
  • Ønsker et produkt med lavt saltindhold
  • Ønsker et produkt, som er nemt at bruge som erstatning for kød i gryderetter, sandwich og andet

 

Varen er ikke for dig som…

  • Vil undgå laktose
  • Ønsker et vegetabilsk alternativ til kød
  • Ønsker et klimavenligt alternativ til kød
  • Ønsker et produkt til dit barn under to år. Grundet det høje proteinindhold er produktet nemlig ikke velegnet. læs mere her

 

Fordele ved produktet

  • Overholder anbefalingen for salt
  • Selvom produktet ikke overholder anbefalingerne for fedt, så er produktet stadig fedtfattigt sammenlignet med andre madvarer, som man ellers ville bruge som alternativ.
  • Billigt alternativ til kød

 

Ulemper ved produktet

  • Mælkeprodukter ligger som kød øverst på listen over mest klimabelastende fødevarer
  • Findes ikke i en økologisk variant
  • Emballagen er af ikkegenanvendeligt materiale
  • Tilgængeligheden er ikke så stor

 

Alternativer

Økologisk og billigere variant

Såvidt jeg kan se, er der p.t. to danske producenter af paneer nemlig Taverna og Arla. Dog er paneer fra Arla den eneste variant, som jeg rigtig har set på hylderne i de danske supermarkeder. Ernæringsmæssigt, så er paneer fra Taverna ikke bedre end Arlas, da den indeholder langt mere fedt og salt end paneer fra Arla. Taverna har heller ikke en økologisk variant.

Så ønsker du en økologisk eller billigere variant, ja så er det ikke noget, du p.t. kan købe i de danske supermarkeder. Men har du mod på det, så kan du lave din paneer selv, hvilket efter sigende skulle være ret let. Om ikke andet så er det i ethvert tilfælde billigere. Du kan her se en opskrift på hjemmelavet paneer

 

Vegetabilsk variant

Den vegetabilske pendant til paneer kan være et produkt som tofu, som fx denne (Foto:Urtekram.dk). Det er lavet af sojabønner. Tofu er lige som paneer velegnet som erstatning for kød fx i gryderetter, på grill, i burger m.m. Ernæringsmæssigt så adskiller de to produkter sig primært ved, at tofu indeholder lidt mindre protein end paneer, nemlig ca 12 g protein pr. 100 g, hvor paneer indeholder 22 g pr. 100 g

 

Mere smagfuld variant

Som sagt er paneer i sig selv ikke smagfuldt. Men som tofu tager det let smag fra andre smagsgivere i retten. Ønsker du en madlavningsost, som i sig selv er mere smagfuld, så kan halloumi være et bud. Det kunne fx være denne fra Arla (Foto: Arla.dk). Halloumi kan stort set anvendes på lige fod med paneer. Du skal dog være opmærksom på nogle ernæringsmæssige forskelle. De to produkter adskiller sig primært ved fedt- og saltindholdet.

Fedtindholdet: Paneer indeholder 8 g fedt pr. 100 g, hvorimod halloumi indeholder 25 g fedt pr. 100 g.

Saltindholdet: Der er 30 gange så meget salt i halloumi sammenlignet med paneer. Halloumi indeholder nemlig 3 g salt pr. 100 g, hvorimod paneer indeholder 0,1 g salt pr. 100 g

Så står valget mellem madlavningsoste, som kan erstatte kød, så er paneer ernæringsmæssigt et bedre valg end halloumi.

Prisen på disse produkter er stort set den samme.

 

Pris

ca. 26 kr.

 

Hvor kan varen købes

Bilka (både fysisk butik og online), Føtex, nemlig.com