Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
brev
fodevare
vidste_du_at

Pas på, at emballagen på din morgenmad ikke snyder dig

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Foto: Shutterstock

Pas på, at emballagen på dit morgenmadsprodukt ikke snyder dig

“77% fuldkorn” og “Kilde til fibre”. Det lyder sundt. Men vær vågen, for disse sunde budskaber kan let snyde dig. 

 

Usund morgenmad må gerne sælges med sunde budskaber

“Kilde til fibre” eller “indeholder meget fuldkorn”. Sådanne sunde budskaber har du nok stødt på, når du har stået og kigget på de forskellige morgenmadsprodukter såsom flakes, mysli, granola m.m. Denne form for budskaber kaldes ernæringsanprisninger, og de indikerer, at din mad har særlige gavnlige ernæringsmæssige egenskaber.

Men pas på, for de sunde budskaber kan let snyde dig, der er nemlig ikke regler for, hvor meget sukker, salt eller fedt, der må være i produkter, der fremhæver fuldkorn og kostfibre. Således kan et morgenmadsprodukt med et sukkerindhold på niveau med kage pludselig sælge sig som sundt med et højt fiberindhold. 

 

Fiber og fuldkorn alene gør ikke morgenmaden sund

Fuldkorn og fibre er sundt. Det ved de fleste, og derfor sælger det.

Det enorme fokus på én god egenskab som fx fibre skyldes nemlig ofte, at producenten ønsker at fjerne vores fokus fra en dårlig egenskab ved et produkt såsom et højt sukker- eller fedtindhold

 

(Foto:Nesle.dk) Et eksempel er disse Cheerios.

Her fremhæves både fibre og fuldkorn meget markant på forsiden. Vender man produktet om, så er det også helt rigtigt, at produktet er lavet med 77 % fuldkornsmel, og derfor er der over de anbefalede 65 % fuldkorn. Se længere nede. Med et fiberindhold på 7,7 g pr. 100 g så ligger produktet kun lige over det den minimumsanbefaling, som Fødevarestyrelsen har sat på 6 g pr. 100 g.

Men kigger man så på sukkerindholdet, ser man, at det er 22 g sukker pr. 100 g. Anbefalingen ligger på max 13 g sukker pr. 100 g, hvoraf de 9 g må være tilsat. Det høje sukkerindhold er ikke på samme måde fremhævet på forsiden.

(Foto: Lizis.co.uk) Et andet eksempel er denne økologiske granola, som anprises med “Morgenmadsproduktet (cerealet) med højt fiberindhold og fuldkorn” 

Fiberindholdet er rigtig nok også højere end anbefalingen, nemlig 9,3 g pr. 100 g, hvor minimumsanbefalingen lyder på 6 g fibre pr. 100 g. Og produktet består hovedsageligt af havre, så det er helt korrekt, at produktet er en kilde til fuldkorn. 

Men kigger vi godt efter i næringsdeklarationen, så ser vi, at fedtindholdet ligger på 23,6 g pr. 100 g, hvilket er tre gange så meget som de anbefalede max 8 g pr. 100 g.

Og sukkerindholdet ligger på 12,9 g, hvoraf det hele er tilsat og derfor ryger ind under den anbefaling, som hedder 9 g tilsat sukker pr. 100 g. 

 

Så igen et godt et eksempel på et produkt, der har flere gode egenskaber såsom fibre og fuldkorn, men også indeholder en stor mængde fedt og sukker, som gør, at produktet rent ernæringsmæssigt ikke får topkarakter.

Men det er jo ikke ensbetydende med, at denne type produkter ikke har sin berettigelse, for det synes jeg, at de har, primært som fx det søde drys på fx havregryn eller som en dessert.

Pointen er blot, at du skal gøre dig helt klart, hvad det er, du køber, før du måske får lavet en fejlkonklusion om, at et produkt er sundt fra enden til anden.

 

Det er mængden af fibre og fuldkorn, som er afgørende

Og selvom fibre og fuldkorn er sundt, så gør deres tilstedeværelse ikke automatisk et produkt sundt. Mængden af det og produktets øvrige næringsstoffer er også afgørende for, hvor sundt eller mindre sundt et produkt er.

(foto: Kellogg´s.dk) Et eksempel er Special K fra Kellogg´s. ”Kilde til fibre” og “Lavet med fuldkorn” står der på pakken.

Og det er i for sig heller ikke forkert. Men med et fiberindhold på 4,3 g pr. 100 g så lever produktet ikke op til Fødevarestyrelsens minimumskrav på fibre i morgenmadsprodukter, som lyder på mindst 6 g fibre pr. 100 g.

Og hvad fuldkorn angår så er det korrekt, at produktet indeholder fuldkornshvedemel. Men produktet udgøres primært af ris, nemlig 48 %, hvilket betyder at fuldkornsmelet udgør 38 % af produktet og dermed ikke kommer op på 65 % fuldkorn, som er Fødevarestyrelsens minimumskrav.

Sukkerindholdet i produktet ligger på 12 g pr. 100 g, hvor anbefalingen lyder på max 13 g sukker pr. 100 g, hvoraf de 9 g er tilsat sukker. Og her ser det ud til, at størsteparten er tilsat.

Summa summarum er, at selvom produktet anprises for fibre og fuldkorn, så ligger indholdet langt fra Fødevarestyrelsens anbefalinger, og dermed bliver denne information misvisende for os forbrugere.

 

Pas på producentens egne mærker

Det er ikke altid, at vi har tid til at nærlæse næringsdeklarationen i supermarkedet, og derfor kan det være en stor hjælp at gå efter fødevaremærker. Men pas på. Der er et utal af eksempler på mærker, som enten ligner de officielle fødevaremærker, eller som er grønne eventuelt med et kornstrå og udstråler sundhed. 

Eksempler er disse fra Kellogg’s og Nestlé 

Denne type mærker kaldes for varemærker, og de er producentens egne mærker, hvilket betyder, at producenten selv fastsætter kriterier for mærket, og de står også selv for kontrollen. 

Selvom kriterierne for, hvornår en vare kan få et varemærke, og hvor ofte kontrollen foregår, bør fremgå af den enkelte virksomheds hjemmeside, så er dette langt fra tilfældet, og derfor kan det være vanskeligt for forbrugerne at gennemskue den reelle værdi af mærket. 

Netop derfor anbefaler Fødevareguiden ligesom Forbrugerrådet Tænk, at man stiller sig kritisk over for producenternes egne mærker.

Forbrugerrådet Tænk har flere gange anmeldt diverse producenter til Fødevarestyrelsen, fordi at producenternes mærker ligner de officielle og derfor forvirrer os forbrugere. Der er efterfølgende blevet ryddet en del op, men jeg ser stadig mange eksempler på hylderne, så vær opmærksom.

 

Læs også artiklen: “Er fødevaremærker en hjælp for mig?” 

 

Gå efter de officielle fødevaremærker 

Hvis du vil være helt sikker på, at du kommer hjem med et morgenmadsprodukt, som lever op til Fødevarestyrelsens anbefalinger for næringsstofindholdet i morgenmad med et lavt indhold af sukker, fedt og salt og højt indhold af kostfibre, så gå efter det officielle danske ernæringsmærke, nemlig Nøglehulsmærket

Nøglehulsmærket sidder på morgenmadsprodukter, der har:


Fedt: Max 8 g fedt


Sukker: Max 9 g tilsat sukker og 13 g sukker i alt


Kostfibre: Min. 6 g


Salt: Max 1 g


Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet, “Bekendtgørelse om anvendelse af Nøglehulsmærket på fødevarer m.v.”

Er et højt indhold af fuldkorn også vigtig for dig, så gå efter Danmarks officielle fuldkornsmærke, som er det her .  Morgenmadsprodukter med det officielle fuldkornsmærke indeholder minimum 65 % fuldkorn. Produkter med Fuldkornsmærket skal også leve op til kriterierne for Nøglehulsmærket.

 

Kig altid bag på pakken!

Produkterne, som er nævnt her i artiklen, er slet ikke enestående. Der findes et utal af eksempler også inden for andre kategorier end morgenmadsprodukter. 

Så husk, forsiden af et produkt er en stor reklamevæg, som skal fange din opmærksomhed og sælge varen. Vend derfor altid produktet om og læs ingredienslisten og næringsdeklarationen, da det er her, du får de reelle oplysninger om et produkt, ikke på forsiden. Og husk samme manøvre, når produktet er økologisk.