Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
brev
fodevare
vidste_du_at

Proteinboller fra Kohberg

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Proteinboller fra Kohberg

Fokuspunkter

  • Produktets ingredienser er blevet ændret siden 2019 og dermed også varedeklarationen
  • Har NøglehulsmærketDanmarks officielle ernæringsmærke og lever derfor op til kravet for sukker, salt, fedt og kostfibre i boller
  • Indeholder næsten dobbelt så mange kostfibre som minimum anbefalet
  • Indeholder fuldkorn og har derfor også Fuldkornslogoet
  • Højt protein- og kostfiberindhold sammenholdt med andre boller
  • En bolle indeholder 11 g protein
  • Det højere proteinindhold stammer udelukkende fra vegetabilske kilder
  • Indeholder mindre sukker sammenlignet med andre grovboller
  • Findes ikke i en økologisk variant
  • En gennemsnitsdansker behøver ikke gå efter særligt proteinholdige fødevarer

 

Produktets særlige egenskab og anvendelse

Produktet adskiller sig fra andre boller ved, at de har et højere protein- og kostfiberindhold end almindelige boller og grovboller. 

Proteinbollerne her hører ind under Kohbergs brødserie som hedder “Aktiv”. 

Siden Fødevareguiden skrev om disse protienboller i januar 2019, er ingredienserne i bollerne blevet ændret, og bollerne har fået ny emballage. Det betyder blandt andet, at bollerne nu ikke længere indeholder soja og vallepulver. I stedet for indeholder bollerne nu flere ingredienser, som bidrager til et højt fuldkornsindhold. Næringsmæssigt så betyder ændringerne, at bollerne nu har et lidt højere kalorier- og fedtindhold og et lidt lavere proteinindhold. Før var proteinindholdet på 17 g pr. 100 g, og nu er det 14 g pr. 100 g. Ændringerne betyder også, at bollerne nu har Fuldkornslogoet samt logoet fra Dansk Vegetarisk Forening 

 

Hvad består produktet egentlig af?

Vand, Fuldkornshvedemel, chiafrø 9 %, hvedeglutenruggryn 8 %, byggryn 6 %, hørfrø 5 %, brun farin, fermenteret hvedemelbygmalt, tørret surdej (spelthvedehvedemelrugmel, surdejskultur), ærteprotein koncentreret 1 %, salt tilsat jod, tørgær, vegetabilske emulgatorer (E471, E472e), stabilisatorer (E415), melbehandlingsmidler (E300). Drys: hørfrø, ruggrynbyggryn.

Kan indeholde spor af sesamfrø.

 

Hvad fortæller ingredienslisten dig?

Som tommelfingerregel består et produkt primært af de første 3-4 ingredienser, hvilket her er vand, fuldkornshvedemel, chiafrø og hvedegluten. 

Både fuldkornshvedemel og hvedegluten står fremhævet med tydelig skrift. Det gør de, fordi de er allergener, og derfor er det lovpligtigt, at producenten tydeliggør det, så mennesker med en fødevareallergi kan fravælge produktet. Læs mere

For at højne proteinindholdet i bollerne har man valgt at tilsætte bl.a. chiafrø, hvedegluten (hvedeprotein) og ærteprotein – alle ingredienser med et højt proteinindhold.

Fuldkornshvedemel, rugbyg og byggryn er primært de ingredienser, som tilsættes for at sikre det høje kostfiber og fuldkornsindhold.

Bygmaltekstrakt og bygmaltmel er primært tilsat for at give produktet en mørkere brun farve. Det er ofte et led i markedsføringen, idet vi forbrugere forbinder den mørke farve med noget groft og sundt

Alle E-numrene er af vegetabilsk oprindelse, og ingen af dem er på listen over E-numre, som kan være problematiske

 

Næringsstofindholdet

Proteinholdige fødevarer har været en af de store madtrends igennem de sidste mange år, og derfor er der nok mange, som har stillet sig selv spørgsmålet, om proteinholdige varianter er bedre valg end de almindelige varer. Derfor sammenlignes her næringsindholdet i proteinbollerne med næringsindholdet i almindelige grovboller. Da proteinbollerne har Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket, sammenlignes der med boller, som også har disse mærker. Jeg har valgt Rugmild fra Kohberg.

Da mange nok mest er interesseret i at vide, hvor meget kcal, fedt, sukker og protein, de får, hvis de spiser en bolle eller to, så får du her også næringsindholdet pr. bolle. Posen vejer 450 g, og der er seks boller i pakken.

NæringsstofferNæringsstofindhold pr. 100 gNæringsstofindhold pr. 100 gNæringsstofindhold pr. bolle
Energi1032 kJ/246 kcal989 kJ/234 kcal
774 kJ/ 184 kcal
Fedt 6,5 g1,7 g4,9 g
-Heraf mættede fedtsyrer1,2 g0,7 g0,9 g
Kulhydrat28 g 41 g21 g
-Heraf sukkerarter2,5 g4,1 g1,9 g
Kostfibre9,7 g6,7 g7,3 g
Protein14 g10 g11 g
Salt0,94 g0,95 g0, 71 g

Kilde: Kohberg.dk

 

Hvad betyder næringsstofindholdet for dig

Du får ikke mere fedt end anbefalet

Anbefalingen for fedtindholdet i brød er fastsat til max 7 g fedt pr. 100 g. Med et fedtindhold på 6,5 g fedt, så lever bollerne op til denne anbefaling. Sammenligner man med fedtindholdet i Rugmild, ser man, at proteinbollerne indeholder næsten 4 gange så meget fedt pr. 100 g som Rugmild.

 

Du får mindre sukker, sammenlignet med andre boller

Mængden af sukker er fastsat til at må være højst 5 g pr. 100 g, hvilket bollerne også lever op til, da de indeholder det halve, nemlig 2,5 g sukker. Det er generelt et lavere sukkerindhold sammenlignet med andre varianter af boller, også Rugmild, som indeholder 4,1 g sukker pr. 100 g

 

Du får dobbelt op på fibre

Med en anbefaling på mindst 5 g kostfibre pr. 100 g, så indeholder bollerne her næsten det dobbelte, da de indeholder 9,7 g kostfibre pr. 100 g. Rugmild har et lidt mindre kostfiberindhold, nemlig 6,7 g fibre pr. 100 g, men det lever stadig op til anbefalingen.

 

Du får ikke mere salt end anbefalet

Både proteinbollerne og Rugmild har et saltindhold på 0,95 g salt pr. 100 g, hvilket gør, at begge lever op til anbefalingen på max 1 g salt pr. 100 g.

 

Er proteinboller et bedre valg end andre boller?

På spørgsmålet om disse proteinboller er bedre eller sundere valg end andre boller fx Rugmild, kan man svare, at de måske ikke decideret er sundere end fx Rugmild, som jeg har sammenlignet med. Begge lever som sagt op til anbefalingerne for næringsstoffer og har derfor begge Nøglehulsmærket og fuldkornslogoet. Men i og med, at proteinbollerne indeholder flere kostfibre, kan man tale om en sundhedsmæssig fordel grundet fibrenes gunstige effekt. Læs mere kostfibre her

Men er proteinbollerne et bedre valg pga. af det høje proteinindhold? Generelt set får vi danskere mere protein, end vi har behov for, så til en gennemsnitsdansker vil det korte svar være nej. Men der er visse grupper af mennesker, som kan have gavn af at gå efter mere proteinholdige madvarer. Se længere nede.Læs mere

Man kan heller ikke udelukke, at det høje proteinindhold sammen med det høje kostfiberindhold vil give dig en større mæthed, end hvis du valgte almindelige grovboller.

Skulle man sætte bollerne i et kritisk sundheds- og miljømæssigt lys, så skulle det være ud fra det faktum, at bollerne ikke er økologiske.

Økologiske fødevarer er som udgangspunkt produceret uden brug af sprøjtemidler, og kun ganske få tilsætningsstoffer er tilladt i økologiske fødevarer. Ud fra et sundhedsmæssigt syn så kan dette betyde rester af sprøjtemidler fra produktionen af mel, soja m.m., som især børn og fostre er særligt påvirkelige overfor. Og ud fra et miljømæssigt syn så ville det gavne naturen herunder grundvandet, hvis produktet var produceret økologisk.

 

Varen er for dig, som…

  • Ønsker boller med et højere protein- og fuldkornsindhold end andre boller/brød generelt
  • Ønsker brød, som øjensynligt vil give dig mere mæthed end brød generelt grundet det høje fiber- og proteinindhold
  • Træner på eliteniveau og derfor har brug for ekstra protein. Sundhedsmæssigt kan det nemlig være en fordel, at man ikke blot øger indtaget af animalsk protein, men også af vegetabilsk protein.
  • Er vegetar, veganere eller blot spiser lidt eller ingen animalske fødevarer. Hører man til disse grupper, skal man nemlig være særlig opmærksom på at få protein nok Læs mere
    . Derfor kan brødet her, sammen med tørrede ærter, linser, bønner og nødder m.m., være med til at sikre det daglige proteinbehov
    .
  • Er over 65 år og dermed har et højere proteinbehov. Læs mere
    Fødevarestyrelsen anbefaler, at personer over 65 år indtager 1,1-1,3 g protein/kg/dag. Især hvis man er småtspisende, kan det være vanskeligt at nå ens daglige proteinbehov. Brødet her kan derfor være et godt supplement til din almindelige mad
    .

 

Varen er ikke for dig, som…

  • Vægter økologien højere end næringsstofindholdet. Produktet findes ikke i en økologisk variant. 
  • Ønsker et brød uden tilsætningsstoffer. Gør du det så vælg et økologisk brød
  • Ikke bryder dig om smagen af dem, men som spiser dem, fordi du tænker, det er et bedre valg end boller med færre proteiner. Gå da hellere efter et andet produkt med Nøglehulsmærket og evt. Fuldkornslogoet.

 

Fordele ved produktet

  • Kilde til fuldkorn. Produktet indeholder 36 g fuldkorn pr. 100 g, hvilket betyder, at en bolle indeholder 27 g fuldkorn. Den daglige anbefalede mængde fuldkorn for voksne er 75 g, hvilket betyder, at produktet udgør over ⅓ af dit daglige behov for fuldkorn
  • Højt fiberindhold. Kostfibre bidrager til en god mæthed, et mere stabilt blodsukker, en velfungerende mavefunktion, samt forebyggelse af en række livsstilssygdomme. (Kilde: Altomkost.dk)
  • Nøglehulsmærket. er Miljø- og Fødevareministeriets officielle ernæringsmærke. Det er din garanti for, at produktet lever op til de fastsatte kriterier for fedt, salt, sukker og kostfibre.
  • Fuldkornsloget. Indikerer, at produktet er en kilde til fuldkorn. Mærket er frivilligt, men det gør det nemmere for os forbrugere at finde frem til produkter med fuldkorn, da det ikke står i varedeklarationen, som fx fibre gør.
  • Produceret med dansk mel. Klimamæssigt er dette en fordel, da vi i Danmark selv producerer meget mel.

 

Ulemper ved produktet

  • Fremhævelsen af et højt proteinindhold. “14 % protein” står der tydeligt foran på pakken, hvilket let kan få en til at tænke, at man skal være opmærksom på at få nok protein. Dette er dog umiddelbart ikke nødvendigt for den almene dansker. Læs mere
    Vi danskere har i gennemsnit et højere indtag af protein end vores behov. Vi indtager nemlig dagligt i gennemsnit 1,1 g protein pr. kg kropsvægt, mens vores behov kun er 0,8 g pr. kg kropsvægt  (Kilde:Danskernes kostvaner 2011-2013). Ifølge Team Danmark har man et dagligt proteinbehov på 1 g protein pr. kg kropsvægt, hvis man træner 4-5 gange om ugen i min. 45 min. ved høj intensitet (kilde: teamdanmark). Det betyder altså, at normalbefolkningen generelt set er dækket ind med protein, også selv om de træner 4-5 gange om ugen. Derfor er der som udgangspunkt for de fleste danskere ikke behov for ekstra fokus på protein, hvis man blot spiser en almindelig dansk varieret kost
  • Udvidelse af næringsdeklaration. Kohberg har valgt at udvide deres næringsdeklaration, så den udover at vise næringsstofindholdet pr. 100 g også viser næringsindholdet pr. bolle. Læs mere
    Generelt så er det et salgstrick, som producenter ofte benytter sig af, hvis de har et produkt, som har en dårlig egenskab fx et højt sukkerindhold. Sukkerindholdet kommer på denne måde automatisk til at tage sig bedre i en lille mængde. På produktet her har metoden den effekt, at den fremhæver de særlige egenskaber ved produktet, så det bliver meget tydeligt for forbrugeren, hvor meget protein og fiber en bolle giver. Det kan være med til at øge et salg, at en information bliver så håndgribelig. Jeg har sat den under ulemper, da den udvidet næringsdeklaration kan fjerne fokus fra de reelle oplysninger, som du får når du forholder dig til næringsstoffer pr 100 g.

 

Pris

ca. 20 kr.

 

Hvor kan varen købes

Bilka (både fysisk butik og online), Føtex, Rema 1000, Meny, nemlig.com

 

Alternativer

Der findes forskellige typer af proteinbrød og boller på markedet, især i mange butikkers bakeoffafdelinger, fx Rema1000, Lidl og Aldi. Ernæringsmæssigt er disse varianter ikke bedre end Kohbergs, så det handler nok mest om hvilke, man synes smager bedst.

Økologisk variant

Det er ikke lykkedes mig at finde en økologisk variant af proteinboller/brød. Der findes selvfølgelig økologisk brød og boller med et højt protein- og kostfiberindhold, men ikke lige så højt som i proteinbollerne her. Så ønsker du en økologisk variant, er der ikke andet for selv at få fingerne i bolledejen:)

Her kan du se eksempler på, hvilke ingredienser du kan tilsætte for at højne protein- og kostfiberindholdet:Læs mere

Produkt Protein pr. 100 g Kostfibre pr. 100 g
Sojamel 41 g 10 g
Hampemel 33 g 25 g
Hampefrø 33 g 10 g
Hvedekim 28 g 12 g
Sesamfrø 26 g 12 g
Hørfrø 25 g 12 g
Chiafrø 22 g 28 g
Mandler 21 g 13 g
Hvedeklid 16 g 40 g
Havregryn 13 g 10 g

Kilde: DTU Food