Tre forslag til sunde snacks på farten

Af Birgitte Mie Hansen, klinisk diætist.

Foto: Fødevareguiden

Tre forslag til sunde snacks på farten

Kender du det; det er eftermiddag, blodsukkeret er lavere end lavt, og du skal handle ind til aftensmaden. Trangen til at flå papiret af en marsbar er enorm, men din fornuft siger dig, at du skal vælge noget andet.

Men hvad et fornuftigt valg, som er nemt at ty til midt i supermarkedet eller på farten? 

Det guider Fødevareguiden dig her i, hvor vi kort fortæller dig, hvad der kendetegner et godt valg af mellemmåltid, samt giver dig tre konkrete forslag til et godt mellemmåltid på farten.

 

Mellemmåltider skal bare tage toppen af sulten

Når du står der skrupsulten, så er det let at komme til virkelig at få fyldt depoterne godt op. Men formålet med et mellemmåltid er ikke, at du skal blive propmæt, men blot lige tage toppen af sulten og tanke dig op med energi. Det betyder altså, at det er en god ide at have mængden af mad for øje. 

Hvor meget mad og hvor mange kalorier et mellemmåltid bør bestå af, er ret individuelt, fordi det kommer an på dit køn, vægt, alder og aktivitetsniveau.

Men for de fleste voksne vil et mellemmåltid med omkring 150-250 kcal være passende.

Ønsker du derimod et vægttab, så vil et mellemmåltid mellem 100-150 kcal ofte være passende.

 

Hvis du godt kan lide at holde lidt styr på kalorierne, så husk at være opmærksom på, at næringsstofindholdet i en vare altid er opgjort pr. 100 g.

Fx så er der 149 kalorier i nedenstående pastasalat pr. 100 g, men den vejer 150 g, hvilket betyder, at hele portionen giver dig 223 kalorier.

 

Mellemmåltider bør være “almindelig mad”

Selvom man let kan fristes til at spise et stykke kage om eftermiddagen eller noget andet sødt, fordi blodsukkeret er lavt, så er det en god ide at tænke over, at blodsukkeret er lavt, fordi kroppen har brug for energi, men den har ikke brug for tom energi, som ikke også bidrager med vigtige næringsstoffer som fx fibre og vitaminer. Den type mad, som kun bidrager med energi og ingen vigtige næringsstoffer, kaldes for tomme kalorier. Det er fx is, kage, slik, kiks, sodavand m.m.

Et optimalt mellemmåltid bør derfor bestå af den type mad, som du ellers ville spise til hovedmåltider, blot i en mindre mængde.

Tager du udgangspunkt i den tommelfingerregel, så kan mellemmåltider faktisk også være med til at sikre, at du får de madvarer, som du måske ikke får nok af til hovedmåltiderne. Det kan fx være frugt og grønt. Det kan nemlig være svært at spise 600 gram frugt og grønt fordelt på tre hovedmåltider, eller det kan være frisk fisk, som mange danskere også har vanskeligt ved at få nok af.

 

Nedenfor får du tre forslag til, hvad et sundt mellemmåltid på farten kunne være.

 

Pastasalat med kylling

Pastasalaten bidrager med både protein (kylling), kulhydrat (pasta og grøntsager) og fedt (dressing) og er derfor optimal i sammensætningen. 

 

Produktet har både Nøglehulsmærket og Vælg fuldkorn først-mærket, hvilket betyder, at mængden af fedt, salt, fibre og fuldkorn er optimal. For dig betyder det blandt andet, at du får et mellemmåltid, som vil give dig en god mæthedsfølelse.

 

Hvor meget er passende som et mellemmåltid

Hele bøtten med pastasalat indeholder 223 kalorier, hvilket betyder, at ønsker du vægttab, bør du holde dig til ca. halvdelen, og ønsker du blot at holde vægten, så er mængden passende for de fleste.

 

Hvor kan produktet købes

Produktet her er fra Rema 1000 og koster ca. 13 kr. 

Du kan sagtens finde pastasalater mange andre steder, også som to go. Vær dog meget obs på mængden, da det er den, der afgør, hvor mange kalorier du får. 

 

Varianter

Pastasalaten findes i Rema 1000 også i en variant med tun, som også kunne være et godt alternativ. Er du gravid eller er mellemmåltidet til et barn under tre år, så bør du ikke vælge pastasalaten med tun grundet et højt indhold af skadelig. kviksølv

 

Wraps med kylling

Disse to wraps har en optimal sammensætning af protein (kylling), kulhydrat (wrap) og fedt (dressing).

 

Hvor meget er passende som et mellemmåltid

Produktet indeholder 444 kalorier, hvilket betyder, at halvdelen, altså en wrap, er passende, hvis du er voksen og blot skal holde vægten. Ønsker du at tabe dig, er ca. ½ wrap passende.

 

Hvor kan produktet købes

Produktet kan købes i blandt andet Coop365, Rema 1000, Superbrugsen mfl. og koster ca. 20 kr. 

 

Varianter

Den findes i Rema 1000 også i en variant med hummus og falafel, som også kunne være et rigtig godt alternativ, men du kan også sagtens få wraps mange andre steder. Som udgangspunkt skal du blot huske, at en wrap ofte er passende som et mellemmåltid.

 

Myslibar

Den ingrediens, som der er mest af i myslibaren her, er fuldkornshavreflager, hvilket betyder, at du får nogle komplekse kulhydrater, som giver dig mæthed i lang tid. Det er et bedre udgangspunkt for et mellemmåltid end mange andre myslibarer, som primært består af tørret frugt, frugtmos og/eller nødder.

Udover fuldkornshavreflager indeholder produktet også nødder, som både giver nogle proteiner og fedt, hvilket er optimalt. 

 

Hvor meget er passende som et mellemmåltid

Hver bar indeholder 95 kcal, hvilket betyder at du kan spise ca. 1-1,5 bar, hvis du gerne vil tabe dig og 1,5-2 barer, hvis du blot ønsker at holde vægten. 

 

Hvor kan produktet købes

Produktet er Coops eget mærke og kan derfor købes i Coops butiker som fx coop.dk, Superbrugsen, Fakta mfl. De koster ca. 14 kr. for en pakke.

 

Varianter

Der findes også en variant med chokolade og en med chokolade og karamel. Alle varianter indeholder 95 kcal pr. bar.

Online kursus om mad til børn

 

Har du et barn på mellem seks måneder og tre år, og kender du til en eller flere af disse bekymringer?

• Får mit barn mad nok?
• Hvad må børn egentlig spise og ikke spise?
• Får mit barn grøntsager nok?

-Så er dette online kursus måske lige noget for dig!